theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012

Tοξωτή γέφυρα για Παραδείσια -Τσακώνα


Του Γιώργου Λιάλιου      «Η Καθημερινή», 15/12/2012
                   Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού. Μετά την κατολίσθηση, το 2003, της εθνικής οδού Τρίπολης - Καλαμάτας στο ύψος της Τσακώνας, αποφασίστηκε ότι η ορθή λύση δεν θα ήταν η επανακατασκευή του δρόμου, αλλά η διέλευση των οχημάτων μέσω... αέρος. Για την ακρίβεια, μέσω μια γέφυρας, που θα ενώνει τις δύο «προβληματικές» πλευρές. Πώς όμως εξασφαλίζεις ότι η γέφυρα δεν θα έχει την τύχη του προϋπάρχοντος δρόμου; Με μια ιδιαίτερη κατασκευή, που μπορεί να μην έχει τις τεχνικές προκλήσεις της γέφυρας Ρίου- Αντιρρίου, αλλά καλείται με έξυπνο τρόπο να διαχειριστεί ένα πολύπλοκο πρόβλημα.

Η κατασκευή της γέφυρας Τσακώνας (Τ4) είναι η τελευταία εργασία που απομένει για την παράδοση του τμήματος Παραδεισίων - Τσακώνας, στην εθνική οδό Τρίπολης - Καλαμάτας. Το τμήμα κατασκευάζεται από το Δημόσιο και πρόκειται να παραδοθεί, μετά την ολοκλήρωσή του στην κοινοπραξία Μορέας, ως μέρος της νέας εθνικής οδού Κορίνθου - Καλαμάτας - Σπάρτης. Το συγκεκριμένο τμήμα των 12 χιλιομέτρων κατασκευάστηκε σταδιακά και με διαδοχικές εργολαβίες την περίοδο 1991-2000 από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και δόθηκε στην κυκλοφορία το 2000. Τρία χρόνια αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2003, ο δρόμος... κατολίσθησε, επαναφέροντας τους οδηγούς στην παλαιά, αγαπημένη πραγματικότητα των στροφών της Τσακώνας. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατολίσθησαν 6 εκατ. κυβικά μέτρα χώματος, όταν η μεγάλη κατολίσθηση που είχε γίνει πριν από μερικά χρόνια στη Μαλακάσα ήταν μόλις 1 εκατ. κυβικά χώματος! Η γεωλογική ανακατάταξη της περιοχής ήταν τόσο μεγάλη, που δημιούργησε πρόβλημα και στον παλαιό δρόμο, που βρίσκεται... στην άλλη πλευρά του βουνού.
Η ανακατασκευή του αποτυχημένου τμήματος ανελήφθη από το (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ. Το πιο πολύπλοκο από τα έργα ήταν η σύμμεικτη τοξωτή γέφυρα Τσακώνας, μήκους 390 μέτρων, η οποία γεφυρώνει την περιοχή της μεγάλης κατολίσθησης.
Ποια είναι λοιπόν η ιδιαιτερότητά της; Όπως εξηγούν οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, η γέφυρα στηρίζεται σε τρία σημεία: ένα σε κάθε άκρο της (ακρόβαθρα) και ένα που βρίσκεται πλησιέστερα στην αρχή της (μεσόβαθρο). Αυτό το τελευταίο είναι και το σημαντικότερο: πρόκειται ουσιαστικά για μια γιγάντια πρόκα, η οποία θα εξασφαλίσει τη σταθερότητα της γέφυρας. Φανταστείτε τέσσερα πηγάδια βάθους 15 μέτρων και διαμέτρου 6 μέτρων, τα οποία γεμίζονται με οπλισμένο μπετόν και στηρίζουν επάνω τους μια τεράστια «πλάκα» (το «κεφάλι» της πρόκας) διαστάσεων 23χ30 μέτρων και πάχους 5 μέτρων. Η τεράστια αυτή κατασκευή εξασφαλίζει την πλήρη αδράνεια της γέφυρας.
Από το μεσόβαθρο ξεκινά το τοξωτό μέρος της γέφυρας, μέγιστου ύψους 30 μέτρων, που καταλήγει στην απέναντι άκρη. Στα δύο τόξα, ένα σε κάθε πλευρά, στηρίζεται το μεταλλικό κομμάτι της γέφυρας, πάνω στο οποίο βρίσκεται το οδόστρωμα. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η γέφυρα θα είναι έτοιμη περίπου σε ένα έτος από σήμερα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου