theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Παρασκευή 6 Ιουνίου 2014

145 χρόνια ηλεκτρικός σιδηρόδρομος

             
1891_atmilatos-surmos
«Ο σιδηρόδρομος ήρξατο τακτικώς εργαζόμενος από της τελευταίας Παρασκευής. Η συρροή των επιβατών είναι μεγίστη. Οι πάντες δ' ομολογούσι τας μεγίστας ωφελείας, ας η κάταρξις του έργου τούτου υπισχνείται. Ευχόμεθα και αύθις, ίνα η μικρά αύτη γραμμή υπάρξει η αρχή του καθ' όλην την επικράτειαν συμπλέγματος σιδηροδρόμων».
      
Με αυτόν τον τρόπο καλωσόριζε εφημερίδα της εποχής τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας - Πειραιά, που εγκαινιάστηκε στις 27 Φεβρουαρίου του 1869.
       Οι πρώτοι, ατμοκίνητοι συρμοί με τα ξύλινα βαγόνια έφταναν από τον Πειραιά μέχρι το Θησείο σε 19 λεπτά. Θα χρειάζονταν σχεδόν 90 χρόνια για να φτάσει ο ηλεκτρικός στην Κηφισιά και να πάρει (περίπου) τη μορφή που ξέρουμε σήμερα.
       Με αφορμή τη συμπλήρωση 145 χρόνων από το πρώτο δρομολόγιο του τρένου στην Αθήνα,   ταξιδεύουμε στην ιστορία μέσα από τις σπάνιες φωτογραφίες του αρχείου του ΗΣΑΠ.
erga
Από τα πρώτα έργα έργα κατασκευής της γραμμής



thisseio1880
Στο σταθμό του Θησείου, 1880


1889_dianoiksi_thisio_omonia
Το 1889 ξεκινάει η διάνοιξη της σήραγγας από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια. Έξι χρόνια αργότερα εγκαινιάζεται ο πρώτος σταθμός της Ομόνοιας, ο οποίος ήταν επίγειος.

Παρακαλώ να προσέξετε στα αριστερά της φωτογραφίας, όπου ορθώνεται  το σωζόμενο από την αρχαιότητα αυθεντικό τοίχωμα της Στοάς του Αττάλου (150 π.Χ.) στην Αρχαία Αγορά, το οποίο, στη συνέχεια, ενσωματώθηκε κατά τη δεκαετία του ΄50 στην τότε κατασκευασμένη -  ως αντίγραφο της αρχικής - από τους Αμερικάνους Στοά, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. ν.μ.


1891: ατμήλατος συρμός στη διαδρομή Θησείο - Πειραιάς


ksilinos_syrmos
Παλιός ξύλινος συρμός μεταξύ Μοσχάτου και Φαλήρου


thirio_3_Sept_1920
Το "Θηρίο" στην οδό Γ' Σεπτεμβρίου το 1902. Το τρένο αυτό ένωνε την Αττική με την Κηφισιά. Θα χρειαζόταν πάνω από μισός αιώνας ώστε οι δύο γραμμές να ενοποιηθούν στη διαδρομή που γνωρίζουμε σήμερα (Πειραιάς - Κηφισιά)


monastiraki1912
1912: Στρατιώτες και πολίτες περιμένουν τον ηλεκτρικό στο Μοναστηράκι. (Δεν έχει αλλάξει στα βασικά σημεία). Η ηλεκτροκίνηση - που εγκαινιάστηκε το 1904 - ήταν κάτι νέο και αρχικά προκαλούσε φόβο στους Αθηναίους (Το .«θηρίο»)


palios_stathmos_omonoia_1925
Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925


1928_omonia_attiki
Το 1928 ξεκινούν οι εργασίες για την επέκταση του ηλεκτρικού, με την κατασκευή της σήραγγας Ομόνοια - Αττική. Αλλά οι σταθμοί "Βικτώρια"  και "Αττική" θα εγκαινιάζονταν μόλις το 1948 και 1949, αντίστοιχα


anw_patisia
Ο σταθμός των Άνω Πατησίων, πιθανότατα πολύ λίγο μετά τα εγκαίνιά του, το 1956


kifisia_1957
1957: Ο ηλεκτρικός φτάνει, επιτέλους, στην Κηφισιά εκτελώντας το δρομολόγιο που γνωρίζουμε σήμερα


syrmos_pireas
Μεταλλικός συρμός στον σταθμό του Πειραιά. Η αντικατάσταση των ξύλινων συρμών άρχισε τη δεκαετία του '50


Athens_Metro_Piraeus_station
Ο σταθμός του Πειραιά μετά την ανακαίνιση του 2003-2004

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου