theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ ΒΓΑΛΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΡΒΑΝΑ!!!

Γράφει ο ίδιος ο Νιρβάνας

  "Ο  καημένος  ο  Αλέξανδρος! Καινούργιες  ανησυχίες  θα  είχε πάλι  η  ασκητική  του  με  τη  συρροή  τόσων  ξένων  και  δικών  μας  μουσαφιραίων  στο  ταπεινό  του  σπιτάκι  του  ωραίου  νησιού. Τον  ετρόμαζε  τόσο  πολύ  η  "περιέργεια  του  Κοινού".
Είχα  διηγηθεί  άλλοτε  την  ανησυχία  του  αυτή, όταν  πήγα, κλέφτικα , με  χίλιες  προφάσεις, να  τον  φωτογραφίσω  απάνω  στο  καφενεδάκι  της  Δεξαμενής. Δεν  υπήρχε  ως  τότε  φωτογραφία  του  Παπαδιαμάντη. Και  συλλογιζόμουν  ότι  απ' τη μια  μέρα  στην  άλλη  μπορούσε  να  πεθάνει 
ο  μεγάλος  Σκιαθίτης, και  μαζί  του  να  σβήσει  για  πάντα  η  οσία  μορφή  του. Και  πότε  αυτό; Σε  μιά  εποχή  που  δεν  υπάρχει  ασημότητα  που  να  μην  έχει  λάβει  τις  τιμές  του φωτογραφικού  φακού. Και  πώς   θα  μπορούσε  να  δικαιολογηθεί  μία  τέτοια  παράλειψη  της  γενεάς  μας  σ' εκείνους  που  θα  'ρθουν  κατόπι  μας  να  συνεχίσουν  τον  θαυμασμό  μας  για  τον  απαράμιλλο  λυρικό  ψυχογράφο  των  καλών  και  των  ταπεινών  και  τον  αγνότατο  ποιητή  των  νησιώτικων  γιαλών; Αλλά  ο  αγνός  αυτός  χριστιανός  με  την  ψυχή  του  αναχωρητή, δεν  εννούσε, με  κανένα  τρόπο, να  επιτρέψει  στον  εαυτό του  μία  τέτοια  ειδωλολατρική  ματαιότητα. "Ού  ποιήσεις  σεαυτώ  είδωλον  ουδέ  παντός  ομοίωμα", ήταν  η  άρνησή  του  και  η  απολογία  του. Αποφάσισα  όμως  να  πάρω  την  αμαρτία  του  στο  λαιμό  μου. Ο  Θεός  και  η  μακαρία  ψυχή  του  ας  μου  συχωρέσουν  το  κρίμα  μου. Ένας  από  τους  ωραιότερους  τίτλους  που  αναγνωρίζω  στη  ζωή  μου, είναι  ότι  παρέδωσα  στους  μεταγενέστερους  τη  μορφή  του  Παπαδιαμάντη. 
Με  τι  δόλια  και  αμαρτωλά  μέσα  επραγματοποίησα  τον  άθλο  μου  αυτό,
το  διηγήθηκα, όπως  είπα, αλλού. Εκείνο  που  μου  θυμίζουν  ζωηρότερα  τώρα  οι  ευλαβητικές  γιορτές  της  Σκιάθου, είναι  η  ανησυχία  του  για  τη   στιγμή  που  τον  αποτράβηξα  ως  την  προσήλια  γωνίτσα  του  μικρού   καφενείου, για  να  ποζάρει  μπροστά   στο  φακό  μου. Να  "ποζάρει" είναι  ένας  λεχτικός  τρόπος. Είχε  πάρει  μόνος  του  τη  φυσική  του  στάση  απάνω  σε  μία  πρόστυχη  καρέκλα, με  τα  χέρια  σταυρωμένα  στο  στήθος, με  το  κεφάλι  σκυφτό, με  τα  μάτια  χαμηλωμένα, στάση  βυζαντινού  αγίου, σαν  ξεσηκωμένη  από  κάποιο  καπνισμένο  παλιό  τέμπλο  ερημοκλησιού  του  νησιού  του. Αυτή  δεν  ήταν  στάση  για  μιά  πεζή  φωτογραφία. Ήταν  μια  καλλιτεχνική  σύνθεση, και  θα  μπορούσε  να  είναι  έργο  του  Πανσέληνου  ή  του  Θεοτοκόπουλου. Αμφιβάλλω  άν  φωτογραφικός  φακός  έλαβε  ποτέ  μία  τέτοια  ευτυχία. Αλλά  ο  Αλέξανδρος  ήταν  βιαστικός, να τελειώνουμε. Γιατί ; Μου  το  ψιθύρισε, ανήσυχα, στο  αυτί, και  ήταν  η  πρώτη  φορά  που  τον  είχα  ακούσει--- ούτε  φαντάζομαι  πως  θα  τον  άκουσε  ποτέ  κανένας   άλλος---να  μιλάει  γαλλικά : ---Nous  excitons  la  curiositè  du  public.
Ακούσατε ; Ερεθίζαμε  την  περιέργεια του...Κοινού ! Ποιανού  Κοινού ; Δεν  ήταν  εκεί  κοντά  μας  παρά  ένα  κοιμισμένο  γκαρσόνι  του  καφενείου, ένας  γεροντάκος  που  λιαζότανε  στην  άλλη  γωνιά  του  μαγαζιού , και  δύο  λουστράκια  που  παίζανε  παράμερα. Αυτό  ήταν  το  Κοινό, που  ανησυχούσε  τον  Παπαδιαμάντη  η  περιέργειά  του. Και  αυτή  ήταν  η  διαπόμπευσή  του, που  βιαζότανε  να  της  δώσει  ένα  τέλος.
--- Η  φιλία  ενίκησε  το  ζορμπαλίκι...μου  είπε---αντιγράφω  τα  ίδια  του  τα  λόγια--- στο  τέλος  του  μαρτυρίου  του.
Μήπως  δεν  ήταν  στ' αλήθεια, μια  πραγματική  θυσία  που  είχε  κάνει  στη  φιλία  μου; Μιά  θυσία  της  αγιότητάς  του  στην  ειδωλολατρική  ματαιότητα  των  εγκοσμίων. (....)
 ΠΑΥΛΟΣ  ΝΙΡΒΑΝΑΣ
Περιοδικό  ΝΕΑ  ΕΣΤΙΑ  τ.163  1/10/1933

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου