theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

Το πλυντήριο! Μεγάλο μάθημα.

 
Το πλυντήριο! Μεγάλο μάθημα.
Πρώτα ξεχωρίζεις τα ρούχα, μετά επιλέγεις την σωστή θερμοκρασία το κατάλληλο καθαριστικό, ένα μυρωδάτο μαλακτικό και πατάς το κουμπί. Έτσι και οι άνθρωποι.
Άλλοι είναι καθαροί και μοσχοβολάνε. Άλλοι θέλουν ένα καλό πλύσιμο,
άλλοι ξεβάφουν στην πλύση. Άλλοι είναι ευαίσθητοι και θέλουν πλύσιμο στο χέρι με απαλές κινήσεις, σαν να τους χαϊδεύεις. Προσέχετε μωρέ, μην τους βάζετε όλους μαζί στο ίδιο πρόγραμμα!
Καλημέραα! Αναστασία Κ

ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ...ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ...! ΠΑΡΟΙΜΊΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΙΜΙΩΔΕΙΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΜΗΝΑ ΟΚΤΩΒΡΗ

 Λαογραφική συλλογή Ηλίας Τουτούνης


Οκτώβρης είναι ο 10ος μήνας του χρόνου και έχει 31 ημέρες. Το όνομά του το πήρε από το OCTO (οκτώ) από τους Ρωμαίους και κράτησε και σε μας το ίδιο όνομα.
Ονομαζότανε από τους Ρωμαίους Φοτίνος προς τιμή της αυτοκράτειρας Φαυστίνας. Στην αρχαιότητα ονομαζόταν Πυαναγιών (Πυναγιών, Μετόπωρον, Τρυγητός, Σκορπιός, Πρωτοβρόχη), άρχιζε από τις 14 Οκτώβρη μέχρι τις 12 Νοέμβρη. Ο ήλιος βρίσκεται στον Σκορπιό. Άλλα ονόματα του Οκτώβρη : Αϊδημητριάτης, Μπρουμάρης, Σπαρτός, Βροχάρης, Σποριάς και Πόρτα του Χειμώνα.
Θεωρούσανε παλιά τον Οκτώβρη μήνα της σποράς των δημητριακών και όποιος έσπερνε αυτόν τον μήνα ήτανε και νοικοκύρης. Τον Οκτώβρη επίσης ήτανε ο μήνας της επιστροφής των τσοπαναραίων από τα βουνά στα χειμαδιά, όπου γινόντουσαν διάφορες εορταστικές εκδηλώσεις από τους τσοπάνηδες να πάει καλά η χρονιά και ιδίως ο επερχόμενος χειμώνας.
Επίσης τον Οκτώβρη γινόντουσαν οι τελευταίες προμήθειες για τον επερχόμενο Χειμώνα.
Άγιος Δημήτρης έρχεται στα χιόνια φορτωμένος.
Αϊ – Δημητράκη, μικρό καλοκαιράκι.

ΤΕΧΝΗ ΚΑΤΑ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑΣ

Αντωνία Ζεβόλη Νταουντάκη

Πως παλεύεται η σημερινή βαρβαρότητα σε όλα τα επίπεδα; Με πραγματική τέχνη κάθε μορφής. Μουσική, ποίηση, λογοτεχνία, θέατρο, κινηματογράφος, ζωγραφική, εικαστικά και άλλα. Ας αρχίσουμε με τη μουσική. με τον καλύτερο οδηγό. Καλή ακρόαση...

 [ κ α τ α π λ η κ τ ι κ ό κλικ σε αυτο]

Δημήτρης Ζεβόλης

Εἰς σέ προστρέχω Τέχνη τῆς Ποιήσεως,
πού κάπως ξέρεις ἀπό φάρμακα·
νάρκης τοῦ ἄλγους δοκιμές, ἐν Φαντασίᾳ καί Λόγῳ. Κ.Π. Καβάφης



ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

 ΠΡΩΙΝΗ ΣΗΜΕΡΑ

ΠΡΩΙΝΗ ΧΤΕΣ



Δήμαρχε καλά και άγια όλα αυτά, όμως για την εναρμόνιση
της ανάπτυξης στην περιοχή με το ισχύον και παντοδύναμο
Π.Δ. δεν βλέπουμε τίποτα! Μήπως κι εσύ ακολουθείς κατά 
πόδας τον Πανταζάρα και Αλεξανδροπουλέα, που πάσχιζαν
να το καταργήσουν και έγινε αποδιοπομπαίος τράγος;
Χρειάζεται γνώση και τόλμη .....η περιοχή   


Μπράβο στην περιούσια Τριανταφυλλιά
που προσφέρει πάντα κόκκινα
τρ1αντάφυλλα!!

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2024

Δαχτυλοδεικτάκηδες!


 
Δαχτυλοδεικτάκηδες! Για σας μιλάω.. Πολύ εύκολα δεν δείχνετε με το δάκτυλο; Τι έκανε με τον άνδρα της η μία, τι έκανε με τη γυναίκα του ο άλλος, με ποιον βγαίνει η γειτόνισσα. .Ποιος μωρέ σας διόρισε δερβέναγα στις ζωές μας; Άντε μου στον αγύριστο .. μας το παίζετε και δικαστές.
Φτιάξτε πρώτα τα άσχημα της δικής σας ζωής! Κοίταξτε βρε τη μούρη σας στον καθρέφτη! Και που είστε.. χωρίς φίλτρα!!!Να φαίνεται το δηλητήριο! Καλημέρα!

Αναστασία Κ

ΤΑ ΔΥΟ ..."ΘΑΥΜΑΤΑ" ΣΤΟ ΒΑΡΚΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΕΠΕΤΟ ΚΑΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΣΚΟΥΡΙΟΣ [1 από 3]

ΤΑ ΔΥΟ "ΘΑΥΜΑΤΑ" ΣΤΟ ΒΑΡΚΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΕΠΕΤΟ

ΚΑΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΣΚΟΥΡΙΟΣ

       Για πολλά χωριά της περιοχής μας έχουμε αναφερθεί κυρίως στην πλούσια ιστορία τους στην Κατοχή. Από αυτά έχουμε περιγράψει διάφορα, σπουδαία γεγονότα όπως την ανατίναξη της γέφυρας της Νέδας [κλικ ΕΔΩ], το Ολοκαύτωμα του Λεπρέου (Στροβίτσι)[κλικ ΕΔΩ], το κάψιμο της Παύλιτσας (Περιβόλια, [κλικ ΕΔΩ] τη διάρρηξη των  αποθηκών ΑΣΟ στον Κακόβατο [κλικ ΕΔΩ], τις μάχες στη Ζαχάρω [κλικ ΕΔΩ], τα οχυρωματικά έργα στο Κλειδί για την δήθεν απόβαση των συμμάχων [κλικ ΕΔΩ] και πολλά άλλα. 

        Πάντως την πιο πλούσια δράση στα κατοχικά χρόνια είχαν τα ονομαζόμενα "κόκκινα χωριά', η Καλίδονα και το Μπισχίνι, και πολλοί αξιόλογοι κάτοικοι έχουν μνημονευτεί διανθίζοντας τα σχετικά αφηγήματα πολλών πατρωτών.  
   Τις προάλλες στο συγκινητικό ενθύμημα της Τριανταφυλλιάς, μία είναι η Τριανταφυλλιά και περιούσια, για τον Μίκη και τον Λαμπράκη, μνημονεύεται και ο γείτονας που βοήθησε, ένας Νίκος Σκούριος.
Σε αυτόν τον ανώνυμο, επώνυμο αφιερώνεται το σημερινό  μικρό ιστοριογράφημα.
     Λοιπόν ο Σκούριος ήταν αριστερός, κουμουνιστής  από κούνια, αντάρτης, Μακρόνησο και όλα τα σχετικά.  Οπότε παντρεύτηκε μεγάλος, και έτσι έμεινε άτεκνος. Είχε κι αδέρφια, δεν έμαθα πόσα, αλλά ξέρω ότι ήταν θείος της Τασίας Χριστοδουλοπούλου, πρώην βουλεύτριας του ΣΥΡΙΖΑ και συζύγου του Δρίτσα.
    Να τονίσω ότι μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι οι τότε κουμουνιστές της Καλίδονας ήταν ιδεολόγοι και ενημερωμένοι για όλες τις αντιθέσεις και αντιπαλότητες του Κινήματος, όπως στο θέμα της Βάρκιζας όπου πολλοί δεν συμφώνησαν με την άτεγκτη γραμμή του ΚΚΕ και συνέπλευσαν με τον Άρη, με ότι αυτό συνεπαγόταν. Πρώτος ο καθοδηγητής της περιοχής, ο πατέρας της Τριανταφυλλιάς. Βεβαίως χωρίς να τους ξεχωρίζει η βάναυση και αποτρόπαιη αντιμετώπιση των κατασταλτικών σωμάτων, της χωροφυλακής κυρίως, του κράτους και του παρακράτους και όλων των δημόσιων υπηρεσιών. Εκείνο το κατάπτυστο πιστοποιητικό φρονημάτων έκανε θραύση.
  Ως ιδεολόγοι εννοείται ότι ήταν άθεοι ο δε Σκούριος ήταν και πολύ αθυρόστομος.  Παρά ταύτα πήγαιναν σε διάφορα μοναστήρια για τα πανηγύρια τους όπως το Σεπετό και βέβαια το Βαρκό μια και γινόταν το ξακουστό πανηγύρι του  χωριού. μέγα καλοκαιρινό γεγονός σύναξης και ξεφαντώματος για όλη την περιοχή.
   Φτωχός ήταν με ένα μικρό κλήρο ο  Σκούριος και η βιοπάλη δύσκολη εκείνα τα χρόνια για τους περισσότερους χωριανούς, εκτός από τους  μεγαλοκτηματίες, που ήσαν λίγοι μεν αλλά κρατούσαν τα ηνία. Δεν έφταναν τα πλούσια αγαθά και τα χωράφια αλλά είχαν μαζί τους τα καπέλα και τις «σαρδέλες» της εξουσίας και της παραεξουσίας, και το ..νόμο και το πουλί»
     


Η κύρια καλλιέργεια στο χωριό, όπως και στην γύρω περιοχή, ήταν οι σταφίδες. Εργασία όλο τον  χρόνο πολύ κοστοβόρα, από την αρχή μέχρι το τέλος. Συνεχή ραντίσματα, με εκείνες τις θρυλικές ψεκαστήρες, θειαφίσματα με το φυσερό, χαράκι με τη φαλτσέτα και πολλά σκαψίματα. Όποιος θυμάται τα κουτρούλια [1] [κλικ ΕΔΩ] καταλαβαίνει τι εστί πλατειά αξίνα και τι ξωμάχος [2] Στο τέλος μετά τον τρύγο τις άπλωναν 12-15 ημέρες στα αλώνια να ξεραθούνε. Αλλοίμονο αν σε αυτό το μικρό διάστημα έπεφτε  βροχή. Μεγάλη πανωλεθρία,  ο κόπος μιας χρονιάς πήγαινε χαράμι. Βεβαίως είχαν κάνει σκέπαστρα με κανναβάτσο, γερό λευκό ύφασμα, ΄και όλοι ήταν σε επιφυλακή αλλά, αλλά… Εάν η βροχή ήταν ισχυρή νεροποντή, όμβρος, άντε να τις προφυλάξουν. Μεγάλη συφορά για τους σταφιδοπαραγωγούς. Για τους μικρούς δε, με λιγοστά στρέμματα που ήταν οι περισσότεροι, ήταν καταστροφή. Έχαναν ολόκληρο το βιός τους και στα χωριά έπεφτε γενική θλίψη, μια και ήταν το μοναδικό τους ετήσιο εισόδημα..............
[Τα .....θαύματα σε επόμενη ανάρτηση]


 [1] Διαβάστε το περίφημο κείμενο του Δημητράκη  Κουκουλά "Το σκάψιμο με τα κουτρούλια)                 
 [2] Εκείνα τα αλλοτινά χρόνια οι κύριες καλλιέργειες στην περιοχή της Ζαχάρως ήταν η σταφίδα και δη στον Κακόβατο που ήταν και τα εργοστάσια του ΑΣΟ και στα σταφιδοχώραφα  δούλευε όλη η οικογένεια. Δεν γνωρίζω γιατί στο χωριό μου, το Γιαννιτσοχώρι ντε, καθόλου δεν καλλιεργούσαν σταφίδα, εκτός από  μερικά αμπέλια για κρασί. Η κύρια καλλιέργεια ήταν οι υπαίθριες ντομάτες, και ακολουθούσαν τα χωραφίσια φασόλια, τα αραποσίτια και τα σιτηρά. Και σε μας όλη η οικογένεια συμμετείχε στα χωράφια. Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει εντελώς, η μοναδική καλλιέργεια είναι τα θερμοκήπια με όλα τα ζαρζαβατικά, περισσότερο αγγούρια και οι ελιές αλλά πλέον εργάζονται οι μετανάστες, που έχουν κατακλύσει το χωριό από τα δεύτερα και τρία κράτη, Αλβανία, Βουλγαρία, Πακιστάν, Αφρική κ.α.

                                               ΠΗΓΕΣ: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΆ ΝΙΑΡΧΟΥ
                                                                                     ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Δεν φταίω εγώ που μεγαλώνω»

    Από την αείμνηστη δημοσιογράφος 
      Ρίκα Βαγιάννη 
       Στο τραπέζι των αρραβώνων του Λ. και της Λ., κάναμε γλέντι τρικούβερτο. Οι άνθρωποι δεν αρραβωνιάζονται πια, τουλάχιστον όχι με τέτοια φασαρία και ντελαμπόνγκο, αλλά έτσι ήθελαν ο Λ. και η Λ. Ετσι κι έγινε. Μπήκαμε στο μαγαζί στις εννέα το βράδι νέοι, κεφάτοι κι ανέμελοι και βγήκαμε στις τέσσερις το πρωί, ως επίσημα… «Χαρούμενα Γηρατειά».
   Ηταν ο πρώτος αρραβώνας-γάμος που γλεντήσαμε, στη ζωή μας, όχι ως φίλοι του γαμπρού και της νύφης, αλλά ως φίλοι των πεθερικών. Τόσο ανυποψίαστοι, που δεν το είχαμε καν συνειδητοποιήσει. Μόνο έπειτα από κάνα δυο ωρίτσες, όταν οι (σκάρτοι) τριαντάρηδες άρχισαν να σχηματίζουν τα δικά τους πηγαδάκια, μας χτύπησε κατακούτελα η πραγματικότητα. Είμαστε με τους γέρους! Τι «με», δηλαδή. Είμαστε οι γέροι! Οποια δικαιολογία κι αν ψελλίζαμε στον εαυτό μας, η πραγματικότητα δεν άλλαζε. Γινόταν γάμος – και δεν είμαστε εκείνοι που παντρεύονταν, ούτε οι φίλοι τους, αλλά… οι γονείς τους.
     Κοίταξα τον εαυτό μου από το λαιμό και κάτω. Ντόινγκ! Να θυμηθώ στους επόμενους αρραβώνες παιδιών φίλου να φορέσω κάτι που δεν παραπέμπει σε πρώτο ραντεβού για σινεμά με καινούριο φλερτ, το 1986. Ουδεμία επίγνωση ματάκια μου γλυκά. Πού να μου κόψει; Επρεπε να το είχα υποψιαστεί όταν άρχισα να μαζεύω χαρτιά και να συμπληρώνω αιτήσεις για επικείμενη συνταξιοδότηση «λόγω γήρατος». Το αγνόησα, αφού στην Ελλάδα τα χαρτιά δεν εννοούν αυτό που γράφουν. Έπρεπε να έχω μυριστεί έστω, κάτι, όταν αυξήθηκε αφύσικα ο αριθμός των ανθρώπων που μου μιλάνε με το «σεις» και με το «σας».
«Κυρία Βαγιάννη να πάρω το παλτό σας»; «Κυρία Βαγιάννη, θα πιείτε έναν καφέ;» Η αυταπάτη του μοσχαριού ακλόνητη: Νόμιζα πως όλοι αυτοί που με κέρωναν και με λιβάνιζαν είχαν απλώς, αποκτήσει αιφνιδίως, καλή ανατροφή. Οι άνθρωποι -και πιο συγκεκριμένα οι γυναίκες- δεν καταλαβαίνουμε ότι γερνάμε, κοιτάζοντας τον εαυτό μας στον καθρέφτη. Το άγχος της φθοράς μας κατατρέχει από τα είκοσι μας χρόνια. Όλη μας τη ζωή μετά την εφηβεία την περνάμε λαχταρώντας να είμαστε πιο αδύνατες, πιο ωραίες, πιο φρέσκιες, πιο sέξι.
  Οι αριθμοί στις τούρτες δεν μας λένε τίποτα, «Είμαστε όσο νιώθουμε», μια σπουδαία κοινωνική κατάκτηση που δεν την υποτιμώ. Μόνο να φροντίσω μαζί με το «είμαι όσο νιώθω», να «νιώθω και πόσο είμαι»; Οχι για να κάτσω να σκάσω, (σιγά μη σκάσω) απλώς, να βρε, για να μη σκάω μύτη στους αρραβώνες με φουστάνι πιο εφαρμοστό από της νύφης ρε παιδί μου! Άργησα. Ολο αυτό έπρεπε να το έχω συνειδητοποιήσει (και να το έχω γράψει) πριν από τουλάχιστον μία δεκαετία. Αλλα πού να προκάνω;
    Πριν από δέκα χρόνια, με πατημένα ήδη τα σαρανταπέντε, είχα μόλις γεννήσει το πρώτο μου παιδί. Πλήρης η σύγχυση εποχών, ηλικιών και σειρών. Μεγαλώνω, δεν εγκληματώ. Δεν σκοπεύω να μπω τιμωρία, επειδή μου συμβαίνει το φυσικότερο πράγμα στη ζωή. Να τις βράσω τις συμβάσεις. Πείτε ότι θέλετε για τον 21ο αιώνα, πάντως, έχει τα τυχερά του: Είναι μια καλή εποχή για να διατηρείται μια κυρία μάχιμη εpωτικά, αναπαραγωγικά, σωματικά, επαγγελματικά, σε ηλικίες που μια ή δυο γενιές πριν, έπαιρναν νούμερο για απόσυρση. Ετσι, αν δεν λωλαθούν ή δεν τα κακαρώσουν προώρως (άλλο τεράστιο επίτευγμα, ματάκια μου, που και αυτό δεν το βάζεις λίγο), τα κοpίτσια του δυτικού κόσμου, βρέθηκαν ξαφνικά με μια έξτρα εικοσαετία πλήρους και δυναμικού αξιόμαχου σε όλα τα επίπεδα. (Κι όταν λέω σε όλα, εννοώ σε όλα).
Οι άντρες, λόγω κοινωνικών συνθηκών και μεγαλύτερης προπόνησης, το έχουν βρει. Ένας εξηντάρης δεν τραβάει ζόρια με το πώς κυκλοφορεί, εργάζεται, ντύνεται ή αγαπάει. Μια γυναίκα εξήντα χρονών σήμερα, απολύτως παρούσα σε όλα τα επίπεδα της ζωής, είναι σχετικά καινούριο κόνσεπτ στην ελληνική κοινωνία. Χρειάζεται να εφεύρει τον εαυτό της, αισθητικά, κοινωνικά, ψυχικά, σωματικά. Όχι μόνο για την ίδια, αλλά και για όλες εκείνες που ακολουθούν. Τσεμπέρια, ρόμπες, και στολές σε στυλ «Οίκος Ευγηρίας το χαρούμενο Πολυέστερ» είναι παρελθόν. Επιτέλους, λίγο πριν από τα εξήντα, έχουμε βρει πλέον το στυλ μας και δεν θα κάνουμε σε κανένα κεpατά τη χάρη να το εγκαταλείψουμε.
      Αντε να το «μοντάρουμε» κάπως, προς το λιγότερο έξαλλο, αν και μεταξύ μας, προσωπικώς και επ’ αυτού, δεν υπόσχομαι τίποτα, Μεγαλώνω, δεν εγκληματώ. Δεν σκοπεύω να μπω τιμωρία, επειδή μου συμβαίνει το φυσικότερο πράγμα στη ζωή. Να τις βράσω τις συμβάσεις. Μάλλον δεν πρόκειται να τις ακολουθήσω – δεν ήμουν άλλωστε ποτέ ο τύπος. Μόνο μια σε ένα πράγμα δεσμεύομαι: Περισσότερο για το δικό μου το καλό, παρά για την «γνώμη του κόσμου» (για την οποία, όσο περνούν τα χρόνια, νιώθω ολοένα και πιο αδιάφορη). Όταν, στο εξής, οι φίλοι μου παντρεύουν τα παιδιά τους, υπόσχομαι να μην ντύνομαι (η Θεός φυλάξοι, να μη… γδύνομαι) πιο νεανικά από τη νύφη.
ΠΗΓΗ  Protagon.

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

 ΠΡΩΙΝΗ ΣΗΜΕΡΑ

ΠΡΩΙΝΗ ΧΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΧΤΕΣ