«Ο σιδηρόδρομος ήρξατο τακτικώς εργαζόμενος από της τελευταίας Παρασκευής. Η συρροή των επιβατών είναι μεγίστη. Οι πάντες δ' ομολογούσι τας μεγίστας ωφελείας, ας η κάταρξις του έργου τούτου υπισχνείται. Ευχόμεθα και αύθις, ίνα η μικρά αύτη γραμμή υπάρξει η αρχή του καθ' όλην την επικράτειαν συμπλέγματος σιδηροδρόμων».Με αυτόν τον τρόπο καλωσόριζε εφημερίδα της εποχής τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας - Πειραιά, που εγκαινιάστηκε στις 27 Φεβρουαρίου του 1869.Οι πρώτοι, ατμοκίνητοι συρμοί με τα ξύλινα βαγόνια έφταναν από τον Πειραιά μέχρι το Θησείο σε 19 λεπτά. Θα χρειάζονταν σχεδόν 90 χρόνια για να φτάσει ο ηλεκτρικός στην Κηφισιά και να πάρει (περίπου) τη μορφή που ξέρουμε σήμερα.Με αφορμή τη συμπλήρωση 145 χρόνων από το πρώτο δρομολόγιο του τρένου στην Αθήνα, ταξιδεύουμε στην ιστορία μέσα από τις σπάνιες φωτογραφίες του αρχείου του ΗΣΑΠ.Στο σταθμό του Θησείου, 1880Το 1889 ξεκινάει η διάνοιξη της σήραγγας από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια. Έξι χρόνια αργότερα εγκαινιάζεται ο πρώτος σταθμός της Ομόνοιας, ο οποίος ήταν επίγειος.Παρακαλώ να προσέξετε στα αριστερά της φωτογραφίας, όπου ορθώνεται το σωζόμενο από την αρχαιότητα αυθεντικό τοίχωμα της Στοάς του Αττάλου (150 π.Χ.) στην Αρχαία Αγορά, το οποίο, στη συνέχεια, ενσωματώθηκε κατά τη δεκαετία του ΄50 στην τότε κατασκευασμένη - ως αντίγραφο της αρχικής - από τους Αμερικάνους Στοά, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. ν.μ.1891: ατμήλατος συρμός στη διαδρομή Θησείο - ΠειραιάςΠαλιός ξύλινος συρμός μεταξύ Μοσχάτου και ΦαλήρουΤο "Θηρίο" στην οδό Γ' Σεπτεμβρίου το 1902. Το τρένο αυτό ένωνε την Αττική με την Κηφισιά. Θα χρειαζόταν πάνω από μισός αιώνας ώστε οι δύο γραμμές να ενοποιηθούν στη διαδρομή που γνωρίζουμε σήμερα (Πειραιάς - Κηφισιά)1912: Στρατιώτες και πολίτες περιμένουν τον ηλεκτρικό στο Μοναστηράκι. (Δεν έχει αλλάξει στα βασικά σημεία). Η ηλεκτροκίνηση - που εγκαινιάστηκε το 1904 - ήταν κάτι νέο και αρχικά προκαλούσε φόβο στους Αθηναίους (Το .«θηρίο»)Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925Το 1928 ξεκινούν οι εργασίες για την επέκταση του ηλεκτρικού, με την κατασκευή της σήραγγας Ομόνοια - Αττική. Αλλά οι σταθμοί "Βικτώρια" και "Αττική" θα εγκαινιάζονταν μόλις το 1948 και 1949, αντίστοιχαΟ σταθμός των Άνω Πατησίων, πιθανότατα πολύ λίγο μετά τα εγκαίνιά του, το 19561957: Ο ηλεκτρικός φτάνει, επιτέλους, στην Κηφισιά εκτελώντας το δρομολόγιο που γνωρίζουμε σήμεραΜεταλλικός συρμός στον σταθμό του Πειραιά. Η αντικατάσταση των ξύλινων συρμών άρχισε τη δεκαετία του '50Ο σταθμός του Πειραιά μετά την ανακαίνιση του 2003-2004
TO ΓΙΑΝΝΙΤΣΟΧΩΡΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟΤΕΡΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΖΑΧΑΡΩΣ, ΤΗΣ ΠΑΛΑΙ ΠΟΤΕ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ,ΣΤΙΣ ΕΚΒΟΛΕΣ ΤΗΣ ΝΕΔΑΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΗΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ.
Παρασκευή 6 Ιουνίου 2014
145 χρόνια ηλεκτρικός σιδηρόδρομος
Ετικέτες
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου