Συντάκτης: Βάση Παναγοπούλου
Ογδόντα χρόνια έχουν περάσει από τον θάνατο του ιατρού, παθολόγου-βακτηριολόγου, δρος Μπαχ, εμπνευστή αυτής της μεθόδου θεραπείας, και η δουλειά του πρόσφατα εκτιμήθηκε από τον κόσμο της κλασικής ιατρικής και πλέον έχει διαδοθεί ευρύτατα.
Τι είναι η ανθοθεραπεία, σε τι ιάματα αναφερόμαστε και ποιος είναι ο δρ Μπαχ;
Θα το ανακαλύψουμε διαβάζοντας τις σελίδες του βιβλίου «Ανθοθεραπεία του Δρ Ε. Μπαχ- εικονογραφημένη- οι άγνωστες θεραπευτικές ιδιότητες των φυτών», του Φίλιπ Τσάνσελορ, από τις εκδόσεις Καστανιώτη.
Στις σελίδες του βιβλίου βρίσκουμε κάποιες από τις παρακαταθήκες που άφησε ο δρ Μπαχ, που μας δίνουν μια πρώτη ιδέα για το τι χαρακτήρισε την έρευνά του.
Παρατίθενται σταχυολογημένα ορισμένα μέρη:
«Μην αφήνετε να σας αποτρέπει η απλότητα της μεθόδου αυτής απ’ το να τη χρησιμοποιείτε. Είναι στο χέρι σας ν’ ανακαλύψετε ότι όσο προχωρείτε στις έρευνές σας τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεστε την απλότητα της Δημιουργίας.
Μη σας απασχολεί η ασθένεια, αλλά το πώς βλέπει τη ζωή εκείνος που βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Η αληθινή θεραπεία δεν επιτυγχάνεται με την αντίταξη κακού στο κακό, αλλά με την αντικατάσταση του κακού με το καλό, με την αντικατάσταση του σκότους από το φως.
Κατανοούμε τώρα ότι δεν πολεμάμε την ασθένεια με ασθένεια και δεν προσπαθούμε να απομακρύνουμε τις αρρώστιες με τις ουσίες εκείνες που τις προκαλούν. Αντίθετα, καταπολεμάμε την αρνητική ιδιότητα, πράγμα που θα απαλείψει το κακό. Η χαρά της ζωής δεν είναι προνόμιο των λίγων, αλλά αντίθετα, είναι δικαίωμα του κάθε πλάσματος.
Οι αρνητικές σκέψεις δηλητηριάζουν τον οργανισμό και φέρνουν την ασθένεια και τη δυστυχία και ακόμη εμποδίζουν την αποτελεσματικότητα οποιασδήποτε θεραπείας.
Τα προβλήματα και οι αρνητικές σκέψεις προσβάλλουν τον καθένα αργά ή γρήγορα. Μερικά άτομα έχουν μάθει να τα αντιμετωπίζουν, εναρμονίζοντας το φυσικό τους σύστημα (οργανισμό) με τον νου τους. Ετσι λειτουργούν και τα ιάματα. Οι άνθρωποι δεν έχουν τίποτα άλλο να φοβούνται από τον ίδιο τον φόβο. Τα ιάματα θα τον βοηθήσουν με κάθε τρόπο, νοητικά και σωματικά».
Τι είναι όμως αυτά τα ιάματα και πώς λειτουργούν; Γράφει ο Φίλιπ Τσάνσελορ:
«Τα ιάματα που χρησιμοποιούνται σε αυτή τη μέθοδο θεραπείας παρασκευάζονται από τα άνθη φυτών, θάμνων ή δέντρων.
Στο βιβλίο του, "Οι δώδεκα θεραπευτές και άλλα ιάματα" ο δρ Μπαχ περιγράφει τριάντα οκτώ ιάματα, ένα για κάθε μια από τις πλέον κοινές αρνητικές καταστάσεις ή διαθέσεις του νου που προσβάλλουν τον άνθρωπο.
Ταξινομεί αυτές τις αρνητικές καταστάσεις του νου σε επτά κατηγορίες, κάτω από τους εξής τίτλους: φόβος, αβεβαιότητα, ανεπαρκές ενδιαφέρον για τις παρούσες περιστάσεις, μοναξιά, υπερευαισθησία σε επιρροές και ιδέες, κατάθλιψη ή απελπισία και υπερβολικό ενδιαφέρον για την ευημερία των άλλων.
Κάτω από τον τίτλο "Φόβος", για παράδειγμα, υπάρχουν πέντε ιάματα για πέντε διαφορετικά είδη φόβου, όπως: τρόμος, φόβος από άγνωστη αιτία, φόβος απώλειας του ελέγχου του νου και φόβος για τους άλλους ανθρώπους.
Για παράδειγμα, το Ιαμα για τον τρόμο ή τον εξαιρετικό φόβο (το rock rose) δίνεται όταν ο ασθενής ή οι οικείοι και προσφιλείς του έχουν καταληφθεί από έναν απόλυτο τρόμο ή όταν ένα ατύχημα ή μια ασθένεια εμφανίζεται τόσο σοβαρή ώστε να υπάρχει λιγοστή ελπίδα για ανάρρωση.
Η φύση της κατάστασης ή η ονομασία της ασθένειας δεν έχει καμιά διαφορά: Αν υπάρχει τρόμος, τότε το Ιαμα για τον τρόμο είναι αυτό που χρειάζεται ο ασθενής και η οικογένεια ή οι φίλοι που βρίσκονται γύρω του.
Τα ιάματα Μπαχ είναι απόλυτα ήπια στη δράση τους και δεν προκαλούν ποτέ την παραμικρή δυσάρεστη αντίδραση κάτω από οποιαδήποτε περίσταση. Γι’ αυτό μπορούν να δοθούν με ασφάλεια και να χρησιμοποιηθούν απ’ τον καθένα.
Αυτή, άλλωστε, ήταν και η πρόθεση του Μπαχ: να μπορεί ο άνθρωπος να αυτοθεραπεύεται. Τα ιάματα Μπαχ μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταυτόχρονα με οποιοδήποτε άλλο είδος φαρμάκου, με απόλυτη ασφάλεια.
Δεν υπάρχει ο παραμικρός κίνδυνος κάποιας βλαβερής ή ανταγωνιστικής επίδρασης του ενός είδους πάνω στο άλλο».
Τα 38 ιάματα
Ο δρ Εντουαρντ Μπαχ μιλά για τον τρόπο που επιδρούν τα ιάματα στα άτομα που τα χρησιμοποιούν ή προτίθενται να δοκιμάσουν τη θεραπευτική αυτή εμπειρία:
«Τα ιάματα έχουν τη δυνατότητα σαν την ωραία μουσική ή ό,τι άλλο που μας ανυψώνει και μας δίνει έμπνευση, να υψώνουν την ίδια τη φύση μας και να μας φέρνουν πιο κοντά στην ψυχή μας, χαρίζοντάς μας έτσι ειρήνη και ανακούφιση από τα βάσανά μας. Θεραπεύουν όχι επιτιθέμενα κατά της ασθένειας, αλλά πλημμυρίζοντας το σώμα μας με τις όμορφες δονήσεις της ανώτερης φύσης μας, στην παρουσία της οποίας η αρρώστια λιώνει και χάνεται όπως το χιόνι στη λιακάδα».
Καθένα από αυτά τα ανθοϊάματα περιγράφει και ταιριάζει σε μια συναισθηματική και διανοητική κατάσταση, την οποία μπορεί να βοηθήσει.
Οπως αναφέρεται στο βιβλίο, «δίνονται όχι για άμεση θεραπεία της σωματικής ασθένειας, αλλά ανάλογα με την κατάσταση του νου του πάσχοντος, ανάλογα με τους φόβους του, τις ανησυχίες, τους θυμούς ή τις καταθλίψεις του. Μια δυσαρμονική νοητική κατάσταση δεν θα εμποδίσει μονάχα την ανάκτηση της υγείας και θα επιβραδύνει την ανάρρωση, αλλά θα είναι η πρωταρχική αιτία της ασθένειας».Στην εισαγωγή που συνοδεύει το βιβλίο διαβάζουμε την ανάλυση της εικόνας του ανθρώπου που ζει με φόβους καθώς και τον αντίκτυπο που βιώνει στο σώμα του: «Είναι γνωστό ότι ένας μόνιμος φόβος ή ανησυχία αφαιρεί τη ζωτικότητα του ατόμου, το κάνει να νιώθει έξω από τα νερά του και τις δυνατότητές του. Κάτω από αυτές τις συνθήκες το σώμα χάνει τη φυσική του άμυνα κατά της ασθένειας. Σε κατάσταση κρίσης ή παροξυσμού γινόμαστε λεία κάθε μόλυνσης και ασθένειας, είτε πρόκειται για απλό κρυολόγημα είτε για ρευματισμούς ή πεπτικές διαταραχές ή κάποια από τις σοβαρότερες ασθένειες. Γι’ αυτό, ο ίδιος ο ασθενής είναι που χρειάζεται φροντίδα και όχι η ασθένεια. Είναι απόλυτα σωστή η παλιά ρήση ότι "δεν υπάρχουν ασθένειες αλλά ασθενείς". Οταν ξαναγυρίσει η ειρήνη και η αρμονία στον νου, τότε η υγεία και η δύναμη θα επιστρέψουν στο σώμα».
Πώς διαλέγουμε το κατάλληλο ίαμα;
Ολα τα ιάματα ανεξαιρέτως μπορούν να χρησιμοποιηθούν άφοβα, από τα νεογέννητα και την εγκυμονούσα ή λεχώνα μητέρα μέχρι τους υπερήλικες αλλά ακόμη και στα φυτά ή στα ζώα μας, και όχι μόνο στα κατοικίδια.
Μπορούμε και οι ίδιοι -ύστερα από προσεκτική μελέτη των ιδιοτήτων του καθενός ιάματος που αναλύονται διεξοδικά στο βιβλίο αλλά και προσωπικής μας ειλικρινούς ενδοσκόπησης- να προσπαθήσουμε να βρούμε και να δοκιμάσουμε το ίαμα ή τα ιάματα που μας ταιριάζουν, τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, ανάλογα με την ψυχοσυναισθηματική και νοητική μας κατάσταση.
Στο βιβλίο δίνονται αναλυτικές οδηγίες.
«Οταν θέλουμε να βρούμε ιάματα για αυτοθεραπεία, θα βοηθηθούμε πολύ αν προσέξουμε πώς αντιδρούμε σε συγκεκριμένες περιστάσεις. Παρατηρήστε, λοιπόν, τις αντιδράσεις σας, όταν είστε πολύ κουρασμένος ή όταν βρίσκεστε σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή όταν πρέπει να πάρετε μια σημαντική απόφαση ή ακόμη όταν ο καιρός είναι καταθλιπτικός και βαρύς!
Σε τέτοιες στιγμές η άμυνά μας είναι μειωμένη και τα αληθινά, τα γυμνά και αφτιασίδωτα συναισθήματά μας έρχονται στην επιφάνεια απαλλαγμένα από δικαιολογίες και άλλοθι.
Οταν είμαστε κουρασμένοι κι ευερέθιστοι και ερχόμαστε σε σύγκρουση με όλους τριγύρω μας, χρειαζόμαστε Impatiens.
Αν είμαστε στεναχωρημένοι και φαίνεται να μη βλέπουμε κάποιο φως ή χαρά, τότε χρειαζόμαστε Gentian ή Mustard.
Μερικές φορές μπορεί να γελάμε ή να τραγουδάμε, σε μια προσπάθεια να είμαστε χαρούμενοι ή για να δείχνουμε λιγότερο κουρασμένοι. Η κατάσταση αυτή χρειάζεται Agrimony.
Αν κάνουμε βουτιά στα βάθη της αυτο-λύπησης, τότε χρειαζόμαστε Chicory για να μας συνεφέρει.
Οταν φαίνεται πως δεν έχουμε το παραμικρό ενδιαφέρον για οτιδήποτε, ούτε δίνουμε προσοχή στη συζήτηση που γίνεται γύρω μας, τότε ενδείκνυται Clematis.
Αν πάλι νιώθουμε ότι η ζωή μάς φέρθηκε άσχημα και ότι είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε ένα σωρό πράγματα, τότε το Willow είναι το ίαμα που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε.
...Ας εξετάσουμε το μεγάλο θέμα της λήψης μιας απόφασης, γιατί στην αντίδρασή μας βρίσκεται η απάντηση για τον τύπο ή τον χαρακτήρα μας. Τα ιάματα προσφέρουν τη μεγαλύτερη βοήθεια σε τέτοιες στιγμές. Ας μάθουμε πώς να ωφελούμαστε από τις χρήσιμες ιδιότητές τους.
Αν είμαστε διστακτικοί και αναποφάσιστοι και μονολογούμε "να κάνω αυτό ή εκείνο", τότε το Scleranthus ενδείκνυται καθαρά.
Αν πάλι αποφασίζουμε αμέσως ύστερα από μια γρήγορη κρίση κι αν νιώθουμε ότι οι άλλοι καθυστερούν να αποφασίσουν, τότε χρειαζόμαστε Impatiens και ίσως μεγαλύτερη περίσκεψη!
Αν φοβόμαστε ότι η απόφασή μας μπορεί να μην είναι σωστή, τότε ας πάρουμε Mimulusγια να ξεχάσουμε τον φόβο μας και για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα που έχουμε μπροστά μας».
Και προειδοποιεί: «...Το θέμα λοιπόν συνοψίζεται ως εξής: Μόλις αναγνωρίσετε τις δυσκολίες σας, πάρτε αμέσως το κατάλληλο ίαμα ή ιάματα. Μην περιμένετε ν’ αρρωστήσετε ή να εξαντληθείτε! Πρέπει να καλωσορίζουμε τη δύναμη που μας δίνουν τα ιάματα αυτά για να ξεπεράσουμε τις αρνητικές καταστάσεις του νου μας».
Σε κάθε μία παρουσίαση ιάματος, δίνονται και ιστορίες ασθενών που είναι και λειτουργούν ως απτές αποδείξεις-μαρτυρίες.
Διαβάζοντάς τες μπορεί να αναγνωρίσουμε στοιχεία δικά μας που θα μας βοηθήσουν στην επιλογή του σωστού ιάματος, αν δεν απευθυνθούμε σε εξειδικευμένο ιατρό.
Ο δρ Εντουαρντ Μπαχ ανακάλυψε στο φυτικό βασίλειο τα γιατρικά «που θα αποκαθιστούσαν τη ζωτικότητα στους ασθενείς, έτσι ώστε να μπορούν να ξεπερνούν την ανησυχία, τον φόβο ή την κατάθλιψη και με αυτόν τον τρόπο να βοηθώνται στην αυτοθεραπεία τους».
Και πολύ όμορφα το αποτύπωσε λέγοντας:
«Το μεγαλύτερο δώρο που μπορείτε να δώσετε στους άλλους είναι το να είστε ευτυχισμένοι και αισιόδοξοι εσείς οι ίδιοι. Ετσι θα μπορέσετε να τους αποτραβήξετε από την απελπισία τους. Δεν υπάρχει πραγματική θεραπεία παρά μόνο αν υπάρξει αλλαγή στη νοοτροπία, ειρήνη στον νου και εσωτερική ευτυχία».
Ονομαστικά τα ιάματα, είναι:
Agrimony, aspen, beech, centaury, cerato, cherry plum, chestnut bud, chicory, clematis, crab apple, elm, gentian, gorse, heather, holly, homeysuckle, hornbeam, impatiens, larch, mimulus, mustard, oak, olive, pine, red chestnut, rock rose, rock water, scleranthus, star of Bethlehem, sweet chestnut, vervain, vine, walnut, water violet, white chestnut, wild oat, wild rose, willow.
Hornbeam (Carpinus betulus)
Λέξεις-κλειδιά: Καταπόνηση, κόπωση, νοητική και σωματική εξάντληση
Η κόπωση για την οποία συνιστούμε το Hornbeam είναι εκείνη που αφορά περισσότερο τον νου παρά το σώμα.
Υπάρχουν φορές που το άτομο διακατέχεται από την αμφιβολία για το αν έχει αρκετή δύναμη ή ικανότητα ν' αντιμετωπίσει την ζωή ή την εργασία του.
Παρ' όλα αυτά φέρνει σε πέρας το καθήκον του χωρίς δυσκολία.
Σ' αυτές τις περιπτώσεις το Hornbeam θα τον ενισχύσει νοητικά και σωματικά.
Στο στάδιο της ανάρρωσης βοηθά τους ασθενείς εκείνους που αναρωτιούνται αν έχουν την σωματική δύναμη που χρειάζεται για να χρησιμοποιήσουν τα μέλη τους.
Βοηθά επίσης όσους νιώθουν ότι δεν έχουν αρκετή νοητική ενέργεια για να επιστρέψουν στην εργασία τους.
Στον τομέα της υγείας, το ίαμα αυτό προσφέρει «ραχοκοκαλιά» σ' εκείνους που αισθάνονται κούραση, τόσο στον νου όσο και στον οργανισμό τους.
Υπάρχουν αυτοί που λένε: «Νιώθω πιο πολύ κουρασμένος το πρωί που σηκώνομαι, παρά όταν πέφτω στο κρεβάτι» ή «Συχνά νιώθω ότι δεν μπορώ να τα βγάλω πέρα με υποθέσεις ή ιδέες που πρέπει ν' αντιμετωπίσω εκείνη τη στιγμή».
Το Hornbeam είναι λοιπόν το ίαμα για τέτοιους ανθρώπους. Κάποιος το χαρακτήρισε πολύ σωστά σαν το ίαμα «για τα συναισθήματα της Τσαγκαροδευτέρας».
Η κατάσταση Hornbeam διαφέρει από την αδυναμία της νοητικής κατάστασης του Olive κατά το ότι η δεύτερη είναι αποτέλεσμα μεγάλης νοητικής και σωματικής ταλαιπωρίας ή κάποιας σωματικής ατονίας που επήλθε από μακρόχρονη ασθένεια.
Η κόπωση εξάλλου του Hornbeam είναι μια κόπωση που συχνά φεύγει όταν το άτομο αρχίζει να αποκτά ενδιαφέρον για τις φυσιολογικές του δραστηριότητες και όταν οι σκέψεις του παύουν να στρέφονται γύρω από τον εαυτό του.
Η θετική πλευρά του Hornbeam αντανακλάται σ' εκείνους που είναι σίγουροι για την ικανότητα και τη δύναμή τους, ακόμα και όταν η εργασία τους φαίνεται ότι ξεπερνά τις δυνατότητές τους.
Ετσι περιγράφεται ένα από τα ιάματα στις σελίδες του βιβλίου και με τον ίδιο τρόπο περιγράφονται όλα και συνοδεύονται από μαρτυρίες ασθενών.
Το θαυματουργό rescue remedy
Το σύνθετο ίαμα της διάσωσης ή αλλιώς δεν βγαίνω από το σπίτι μου χωρίς αυτό στην τσάντα μου
Οποιος το έχει δοκιμάσει ή το χρησιμοποιεί, είναι σαφές ότι έχει ωφεληθεί και ας μην είναι φανταχτερή η πρώτη αίσθηση όταν το πρωτοδοκιμάζουμε.
Δεν έχει καμία σχέση με το πώς αισθανόμαστε έχοντας πάρει ένα ηρεμιστικό.
Οταν χρησιμοποιούμε το συγκεκριμένο σκεύασμα -που μπορούμε να το φτιάξουμε και μόνοι μας αν έχουμε τα απαραίτητα πέντε ιάματα, προσθέτοντας 2 σταγόνες από το κάθε ένα σε ένα μπουκαλάκι 30 γραμμαρίων που περιέχει μπράντι ή αλκοόλ-, αυτό που κυριαρχεί επάνω μας είναι η ηρεμία, η κρυστάλλινη, καθαρή, λογική σκέψη και βρίσκουμε τη δύναμη να φέρουμε σε πέρας ό,τι έχουμε αναλάβει ή να αντέξουμε σθεναρά αλλά ήρεμα μια δύσκολη κατάσταση.
Αρμόζει σε κάθε περίπτωση που απαιτείται άμεση βοήθεια ή που θα αισθανόταν κανείς την ανάγκη να φωνάξει «βοήθεια».
Αυτά από προσωπική εμπειρία χρόνων.
Ανατρέχουμε στο βιβλίο για την καταγραφή της σύνθεσής του:
«Το rescue remedy αποτελείται από πέντε ιάματα και μπορεί κάλλιστα να σώσει μια ζωή σε κάποιο επείγον περιστατικό, όπου ακόμη και τα δευτερόλεπτα μετρούν και προτού βέβαια να καταφτάσει η ιατρική βοήθεια.
Η σύνθεσή του είναι συνδυασμός των:
● Star of Bethlehem, για το σοκ
● Rock rose, για τον τρόμο και τον πανικό
● Impatiens, για το νοητικό στρες και την ένταση
● Cherry plum, για την απόγνωση
● Clematis, για ζαλάδες, κομμάρες, συναισθήματα σωματικής εγκατάλειψης (σβήσιμο), που συχνά προηγούνται της λιποθυμίας ή της απώλειας των αισθήσεων.
Το rescue remedy μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης σε εξωτερικά τραύματα, για πλύσεις ή λουτρά περιοχών που πονούν, καθώς επίσης σε κομπρέσες ή θερμά επιθέματα. Η συνήθης ποσότητα είναι έξι σταγόνες σε 250 γραμμάρια νερό».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου