Γιάννης Ζήβας
Ακούγεται συχνά την Μεγάλη Εβδομάδα και αποτελεί τρόπον τινά σημείο αναφοράς για τις μέρες αυτές. Μιλούμε για το Ρέκβιεμ. Requiem στα λατινικά σημαίνει αιωνία ανάπαυση. Με βάση λατινικό κείμενο που καθιερώθηκε από την Καθολική Εκκλησία πολλοί συνθέτες αρχής γενομένης από τον 18ο αιώνα και εντεύθεν έγραψαν αυτού του είδους την πένθιμη μουσική με έντονο το λυρικό και δραματικό συνάμα στοιχείο και με αφορμή τον θάνατο κάποιου επωνύμου ή προσφιλούς προσώπου. Απαιτεί συνήθως μεγάλη ορχήστρα, σολίστ, και μικτή χορωδία. Μουσουργοί που συνέθεσαν ρέκβιεμ είναι οι Κερουμπίνι, Μότσαρτ, Βέρντι , Μπερλιόζ, Φωρέ ,Μπρίτεν αλλά και πολλοί άλλοι. Τα συχνότερα εκτελούμενα είναι τα ρέκβιεμ των Μότσαρτ (1791) και Βέρντι (1874). Το Ρέκβιεμ του Μότσαρτ KV 626 διακρίνεται για την απόλυτη ισορροπία των φωνών με τα οργανικά μέρη, το δε μέρος το οποίο πραγματικά σε υποβάλλει είναι το Lacrymosa ( ημέρα δακρύων). Το ρέκβιεμ του Βέρντι (Messa da Requiem) διακρίνεται από τον έντονα δραματικό του χαρακτήρα αλλά και από μία επιρροή του οπερατικού στύλ του συνθέτη. Ο δε Μπερλιόζ για το δικό του ρέκβιεμ( Μεγάλη Λειτουργία των Νεκρών, 1837) , που και αυτό είναι μεγαλειώδες, είχε πεί κάποτε, ότι αν έβλεπε όλες του οι παρτιτούρες να έχουν πάρει φωτιά, εκείνο που θα προσπαθούσε κυρίως να διασώσει θα ήταν το αγαπημένο του Ρέκβιεμ.
Τα μέρη από τα οποία απαρτίζεται ένα ρέκβιεμ είναι : Kyrie, Introitus, Dies irae, Tuba mirum, Lacrymosa, Hostias, Offertorio, Sanctus , Benedictus, Agnus Dei, Lux Aeterna, Libera me (Κύριε, Εισαγωγή, Ημέρα οργής, Σάλπιγγα θαυμάτων, Ημέρα των Δακρύων, Θυσία, Προσφορά, Ωσσανά, Ευλογημένος ο ερχόμενος, ο Αμνός του Θεού, Αιώνιο φώς, Ελευθέρωσέ με).
Λίγα περί Μότσαρτ
Πρίν 30 περίπου χρόνια προβλήθηκε η χουλιγουντιανού προφίλ ταινία "AMADEUS" του Μίλος Φόρμαν , πραγματευόμενη την ζωή του Β.Α.Μότσαρτ. Η φαντασμαγορία και το γνωστό φόρτωμα που χαρακτηρίζει το Χόλιγουντ δεν άφησαν ανεπηρέαστη και αυτήν την ταινία. Παρ' όλα αυτά μέσα από αυτό το έργο αναδεικνύεται το μεγαλείο αυτού του συνθέτη , κυρίως μέσα από την αντιπαράθεσή του με τον δηκτικό ανταγωνιστή του Σαλιέρι. Ο Σαλιέρι δεν υπήρξε ασήμαντος συνθέτης. Παρ' ότι ιταλός μεγάλο μέρος της ζωής το πέρασε στην Βιέννη . Ο Σαλιέρι εκφραζόταν υποτιμητικά για τον Μότσαρτ, ενώ στην ουσία ενδόμυχα τον θαύμαζε. Γενικά ο Σαλιέρι είχε την υποστήριξη των σαλονιών , της αριστοκρατίας και των αρχόντων. Αντιθέτως ο φτωχός Μότσαρτ προσπαθούσε με μύριες δυσκολίες να εξοικονομήσει τα προς το ζήν, δεδομένου ότι δεν είχε την δικτύωση άλλων συγχρόνων του μουσικών. Σ' αυτή την ταινία μεγάλη έμφαση δίνεται στην σύνθεση του κύκνειου άσματος του συνθέτη, του μεγαλειώδους Ρέκβιεμ KV 626. Το έργο συντέθηκε ενώ ο Μότσαρτ ήταν βαριά άρρωστος από νεφρική ανεπάρκεια. Έτσι την σύνθεση αυτή την υπαγόρευε από την κλίνη του στον φίλο του μουσικό Suschmayer. Ο τελευταίος προσέθεσε μερικά κομμάτια στο έργο πάντα στο πνεύμα του Μότσαρτ, εφόσον ο μεγάλος συνθέτης δεν πρόλαβε να το ολοκληρώσει , διότι εν τω μεταξύ κατέληξε σε ηλικία 36 ετών ( 5 Δεκεμβρίου 1791).
ΑΝΕΚΔΟΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: Κάποτε ένας κόμης είχε καλέσει τον Μότσαρτ και έναν άλλο μουσικό ( πιθανώς τον Σαλιέρι) και τους έβαλε να διαγωνισθούν σε κάποιες σονάτες . Μετά το τέλος της ερμηνείας αμφοτέρων των διαγωνισθέντων, ο κόμης που ως συνήθως εντυπωσιαζόταν από τα εφφέ και όχι από την βαθιά ποιότητα της μουσικής επαίνεσε τον άλλο μουσικό απευθυνόμενος στον Μότσαρτ : " Πρέπει να παραδεχθείτε ότι χάσατε κύριε !". Τότε ο Μότσαρτ ατάραχος του απαντά : " Σας ευχαριστώ κύριε κόμη, και εσείς όμως πρέπει να παραδεχθείτε ότι έχασε η καλή μουσική".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου