theodoroskollias@gmale.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2016

ΑΓΝΩΣΤΑ ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ

       ΓΙΆΝΝΗΣ ΖΗΒΑΣ
   Ό,τι  και  να  γράψει  κάποιος  για  μία  τέτοια  μορφή  όπως  ο  Χατζηδάκης, θα  είναι  λίγο. Θα  ήθελα  στα  πλαίσια  του  γονιμότατου  διαλόγου  που  ξεδιπλώνεται   στην  άτυπη  ομάδα  μας,  με  την  ευκαιρία  της  συμπλήρωσης  91  ετών  από  την  γέννησή  του  στην  Ξάνθη (1925),να  αναφερθώ  σε  ένα  σχετικά  λησμονημένο  έργο  του  συνθέτη, που  ερμηνεύεται  ελάχιστα. Πρόκειται  για  την  σκηνική  μουσική  που  συνέθεσε  στα  μέσα  του  1962  για  το  θεατρικό  έργο  του  Μπέρναρντ  Σώ, "Καίσαρ  και  Κλεοπάτρα", σε  σκηνοθεσία  Αλέξη  Σολωμού. Το  έργο  με  την  ξεχωριστή  μελωδική  σύνθεση  του  Χατζηδάκη  ανέβηκε  τον  Οκτώβριο  του  ίδιου  έτους (1962). 
 Πρέπει  να  σημειώσουμε  ότι  ο  Χατζηδάκης  απεχθανόταν  την  εμπορευματοποίηση  και  την  "φεστιβαλοποίηση" της  μουσικής   ακόμη  και  άν  αφορούσαν  σε  έργο  του, όπως  λ.χ. "Τα  παιδιά  του  Πειραιά". Σχετικά  με  αυτό  το  τραγούδι  που  είχε  γίνει  μεγάλη  επιτυχία, ο  ίδιος  ο  συνθέτης  απαξιούσε  ακόμη  και  να  το  αναφέρει, διότι  το  θεωρούσε  μία  σύνθεση  απλοϊκή  και  χωρίς  ιδιαίτερο  βάθος.
Αποτέλεσμα εικόνας για ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ  Αντίθετα  έργα  σαν  το  "Καίσαρ  και  Κλεοπάτρα", αναδεικνύουν  το  πολύτιμο  και  ακριβοθώρητο  εκείνο  μέταλλο  της  μεγάλης  έμπνευσης, όπως  "Το  χαμόγελο  της  Τζιοκόντα", "Η  Αθανασία"  ή  η  σκηνική  μουσική  για  τους  "Όρνιθες" του  Αριστοφάνη  στην  σκηνοθετική  σύλληψη  του  Καρόλου  Κούν.
Από  την  μεγάλη  προσφορά  του  συνθέτη  στον  πολιτισμό  γενικότερα  δεν  θα  πρέπει  να  παραλείψουμε  την  αναγέννηση  του  Γ' Προγράμματος  της  Ελληνικής  Ραδιοφωνίας. Το  συγκεκριμένο  πρόγραμμα, ιδρυτής  του  οποίου  υπήρξε  εν  έτει  1954  ο  λογοτέχνης  Διονύσιος  Ρώμας, χαρακτηριζόταν  από  άκρατο  συντηρητισμό, πράγμα  που  άλλαξε  άρδην  με  την  ανάληψη  της  διεύθυνσής  του  τον  Σεπτέμβριο  του  1975  από  τον  Μάνο  Χατζηδάκη. Αυτός  πραγματικά  το  ανέστησε  και  του  έδωσε  μία  πρωτοφανέρωτη  πνοή, εμπλουτίζοντάς  το  με  εξαίρετες  εκπομπές  λόγου  και  τέχνης, ενώ  παράλληλα  ανέδειξε  όλα  τα  είδη  της  ποιοτικής  μουσικής  μηδεμιάς  εξαιρουμένης. Ο  ίδιος  άλλωστε  δεν  συμμεριζόταν  την  αντίληψη  διαχωρισμού  της  μουσικής  σε  σοβαρή  και  μή. Υπήρχε  παλαιόθεν  ο  διαχωρισμός  της  μουσικής  σε  σοβαρή, ελαφρά  και  λαΪκή. Ο  Χατζηδάκης  υποστήριζε  ότι  υπάρχει  καλή  και  κακή  μουσική  και  ο  όρος  "σοβαρή  μουσική"  που  ανάγεται  στην  κλασσική  θεωρούσε  ότι  πάσχει  από  κάθε  άποψη. 
 Παρακάτω  επισυνάπτεται  προς  ακρόαση  το  ελάχιστα  εκτελούμενο  έργο  "Καίσαρ  και  Κλεοπάτρα", καθώς  και  ένα  σχόλιο  του  συνθέτη  από  το  Γ' Πρόγραμμα.

https://www.youtube.com/watch?v=hCuzXoCKQsY
ΚΑΙΣΑΡ ΚΑΙ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ Έργο 21 (1962)
 Μουσική κωμωδία με χορούς και τραγούδια, βασισμένη στο ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου