Απαλλοτριώσεις – Κίνημα
δεν πληρώνω – Καϊάφας
Μπροστά στον κίνδυνο να καθυστερήσει η Ολυμπία οδός να
φτάσει στην Ηλεία, οι φορείς, οι αιρετοί, οι κάτοικοι, ζητούμε ενωμένοι, και
καλά κάνουμε, να ολοκληρωθεί το έργο. Όμως
είμαστε ενωμένοι; Μήπως υπάρχουν δυνάμεις, τοπικά συμφέροντα αντιλήψεις που
χρειάζεται να απομονωθούν, διότι υποσκάπτουν αυτήν την προσπάθεια; Επειδή με
φοβίζει η επανάληψη λαθών τα οποία
αποτρέπουν το έργο νοιώθω αναγκαίο να
επισημάνω τρεις κινδύνους.
Α) Οι απαιτήσεις για τις
απαλλοτριώσεις επιβάρυναν οικονομικά το έργο, τα αρχικά εκτιμώμενα ποσά τριπλασιάστηκαν.
Το καθυστέρησαν σημαντικά και η
χρονοβόρα δικαστική διαδικασία και η ανοχή των κυβερνήσεων σε αυτή. Διαφορετικά
θα είχε κατασκευασθεί μεγαλύτερο τμήμα και πιθανόν δεν θα υπήρχε λόγος αναβολής.
Η τοπική κοινωνία και η ηγεσία της, πολιτική, κοινωνική και επαγγελματική, δεν
ανέδειξαν το δημόσιο συμφέρον ενάντια στο κακώς εννοούμενο προσωπικό. Δεν εξήγησαν
ότι το νόμιμο δικαίωμα των πολιτών για αποζημίωση
δεν είναι τρόπος πλουτισμού. Απεναντίας υπήρξαν πρόσωπα, φορείς και σύλλογοι που αντί
για συνθετική συμβιβαστική προσπάθεια για αντικειμενική και δίκαιη αξία αποζημίωσης,
πρόταξαν το κέρδος αντί του δημόσιου αγαθού. Σήμερα αυτό το πληρώνουμε όλοι
καθυστερώντας το σοβαρότερο αναπτυξιακό έργο του νομού.
Β) Το κράτος συμμετέχει στην
χρηματοδότηση του έργου με μοναδικό
τρόπο τη σύμβαση παραχώρησης των διοδίων, διότι δεν είχε και δεν έχει άλλους
πόρους χρηματοδότησης.
Σε αυτό συμφώνησε, στην συνάντηση
που είχαμε με την αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ στην Βουλή ο επικεφαλής κ Σταθάκης, σε ερώτηση μου αν υπάρχει άλλος
τρόπος χρηματοδότησης της κατασκευής των
οδικών αξόνων εκτός των συμβάσεων παραχώρησης, μας απάντησε ότι δεν υπάρχει
άλλος τρόπος.
Το κίνημα (δεν πληρώνω) το οποίο
υποστηριζόταν –αι από συγκεκριμένους
πολιτικούς σχηματισμούς παλιούς και νέους τι έκανε και κάνει λοιπόν; Ακυρώνει με την μη πληρωμή των διοδίων
την συμμετοχή του κράτους στο έργο. Με σχιζοφρενικό βέβαια τρόπο από την άλλη απαιτούν από το κράτος να γίνει
το έργο, από ποιόν και πως άραγε; Σημαντικό
τμήμα της τοπικής κοινωνίας και
πολιτικοί, επαγγελματικοί, επιστημονικοί φορείς, αντί να καταδικάζουν αυτές τις
ενέργειες, απεναντίας τις καλλιεργούσαν, συμμετείχαν και ανέχονταν. Είναι διαφορετικό και κανείς βέβαια δεν μπορεί να αρνηθεί μια συζήτηση,
με θεσμικό τρόπο, για τις συμβάσεις και για το αν αυτές είναι ετεροβαρείς η όχι
και άλλο το αναποτελεσματικό, δεν πληρώνω.
Γ) Το ζήτημα της προστασίας του
Καϊάφα είναι λίγο ποιο σύνθετο αλλά το
ίδιο αποτρεπτικό για το έργο. Μια μερίδα συμπολιτών μας και φορείς κατέφυγαν
στο ΣΤΕ χωρίς διάθεση συνεννόησης με κύριο διακύβευμα το περιβάλλον. Αυτό που
πρότειναν προσθέτει στο έργο μεγάλο
κόστος, που καθιστά αδύνατη την
υλοποίηση του. Μακριά από εμένα ή υποτίμηση του κινδύνου για το περιβάλλον. Όμως
έγιναν προσπάθειες, προτάθηκαν διαφορετικοί τρόποι κατασκευής, οι οποίοι τελικά
δεν θίγουν το περιβάλλον και όλοι
απορρίφτηκαν, όχι πάντα αθώα
Τα τρία παραδείγματα, είναι χαρακτηριστικά
της στάσης πολλών απέναντι στο δημόσιο συμφέρον, και τα τρία συνεχίζουν να καθυστερούν την αποπεράτωση του έργου. Ο μεγάλος κίνδυνος εστιάζεται, στο
ότι έως και σήμερα συνεχίζεται, να μην
αποδοκιμάζονται βροντερά οι παραπάνω συμπεριφορές και αντιλήψεις. Αυτό το τονίζω διότι, ακόμη και να ξεπεραστεί το εμπόδιο της χρηματοδότησης, η
έναρξη των εργασιών στην Ηλεία θα καθυστερεί λόγω των δικών, άγνωστο για πόσο.
Παράλληλα απαιτούμε από τους άλλους, το
κράτος τους εργολάβους, να βρουν τρόπους να ξεπεράσουν το εμπόδιο της έλλειψης
πόρων και να αποπερατώσουν το έργο. Επομένως
δεν είναι δυνατόν, εμείς να μην προσπαθήσουμε να μειώσουμε τα τοπικά εμπόδια,
θα είναι υποκριτικό.
Όλα τα παραπάνω τα επισημαίνω διότι αν δεν
αντιμετωπιστούν, αναιρούν την προσπάθεια
που κάνουμε και που πρέπει να εντείνουμε, για την κατασκευή της Ολυμπίας οδού.
Η ΔΗΜΑΡ θα συνεχίσει να βοηθά με όλες τις δυνάμεις της για αυτό.
Βασίλης Μανδαράκης
Γραμματέας Νομαρχιακής Επιτροπής Ηλείας και
μέλος Κεντρικής Επιτροπής
της ΔΗΜΑΡ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου