τον Μεγαλοπρεπή Κυπαρισσέα
το θέατρο, έχει κι αυτό τα μυστικά
του…
Αν ρωτήσεις έναν Μηχανικό και Αρχιτέκτονα,
πόσο κοστίζει για να φτιάξει ένα θέατρο, αυτομάτως θα μπει ‘ο διάολος’
μέσα του, και θα ζητήσει ‘ένα κάρο’ λεφτά. Θα σχεδιάσει πολλά άχρηστα πράγματα , για να δικαιολογήσει τα
λεφτά του, και τα χαμένα χρόνια του στα ‘Πανεπιστήμια’…
Ας αποκαλύψουμε
μερικά ‘μυστικά’ της τέχνης του θεάτρου, που δεν τα ξέρουν ούτε
αρχιτέκτονες, ή δεν τα λένε επίτηδες…
1. --- Το υπαίθριο θέατρο είναι η πιο φτηνή και πιο
εύκολη οικοδομική κατασκευή, και μπορεί να το
φτιάξει ο καθένας, κι ας μην έχει τεχνικές γνώσεις. Και συγχρόνως
είναι πιό όμορφο και λειτουργικό, κι από το μεγαλύτερο παλάτι.
2. -- Για να φτιάξεις ένα θέατρο δεν
χρειάζεται άδεια μηχανικού. Δεν
χρειάζεται μπετόν, ούτε σιδερένιος σκελετός, δεν μπορεί να ‘πέσει’ ένα θέατρο,
ούτε με 10 ρίχτερ.
Απλώς βρίσκεις ένα σταθερό σημείο, και
εκεί βάζεις στη γη ένα όρθιο ξύλο, και απ αυτό ‘τραβάς’ ομόκεντρους κύκλους. Ο
πρώτος κύκλος είναι η ορχήστρα, οι άλλοι τα καθίσματα...
Ακόμα και μια γίδα , δεμένη με τριχιά από το
παλούκι, καθώς βόσκει , σχηματίζει τον κύκλο ενός θεάτρου…
3. --- Το ιδανικό μέρος είναι μια πλαγιά, με σχήμα σαν την χαλαρή παλάμη του
χεριού, και την διαμορφώνεις με εκχωματώσεις και προσχώσεις, ώστε να
γίνει εντελώς κοίλη.
Για να φτιάξεις ένα μικρό
θέατρο 100-200 θεατών, δεν χρειάζεται βουνοπλαγιά! Απλώς φτιάχνεις μια ημικυκλική μάντρα στη γη, και στην κυρτή
πλευρά ρίχνεις αδρανή υλικά (μπάζα): χώμα, άμμο, πέτρες, γυαλιά, σίδερα,
τσιμεντόλιθους, κλπ.. Και συνεχίζεις φτιάχνοντας και άλλες 3-4-5 ημικυκλικές
πεζούλες. Αν το θέατρο είναι μικρό,
καλό είναι τα καθίσματα να έχουν μικρό ύψος , 35-40 πόντους. Αν το
θέατρο έχει 10-20 σειρές καθίσματα, τότε το ύψος στο κάθισμα είναι λίγο μεγαλύτερο,
43-45 εκατοστά.
4. --- Δεν χρειάζονται
τουαλέτες, από κάτω απ το θέατρο, ή δίπλα, αλλά σε μια απόσταση 30-50
μέτρα. Οι θεατές φροντίζουν από
πριν να έχουν κάνει την ανάγκη τους.
Δεν χρειάζεται ούτε κυλικείο με αναψυκτικά, ή
σάντουιτς κλπ . Ας έχουν φάει από πριν . Ωστόσο μπορούν να υπάρχουν σε
διάφορα σημεία, δίπλα στο θέατρο, βρυσούλες με νερό, να ξεδιψάς και να νιφτείς.
5. --Στην Ελλάδα δεν
χρειάζονται κλειστά θέατρα, αφού έχουμε 10 μήνες ηλιοφάνεια. Μόνο το
Εκκλησιαστήριο του Δήμου, εκεί που συνεδριάζουν οι βουλευτές, μόνο αυτό πρέπει
να είναι στεγασμένο για να λειτουργεί και στην κακοκαιρία.. Έτσι ήταν της
αρχαίας Μεσσήνης.
Η
Βουλή στην Αθήνα, πρέπει να συνεδριάζει σε ανοιχτό θέατρο, και
τότε θα βγάζει και καλύτερους νόμους. Το ίδιο και τα δημοτικά συμβούλια,
τα δικαστήρια, αλλά και τα σχολεία, πρέπει να λειτουργούν σε ανοιχτό θέατρο…
6. -- Τα θέατρα δεν
είναι μόνο μαρμάρινα, σαν το καλλιμάρμαρο της Αθήνας. Μπορείς να
φτιάξεις θέατρο με απλές πέτρες, καλά ταιριασμένες, χωρίς τσιμέντο. Ακόμα και
με μεγάλα τούβλα, καλά ταιριασμένα. Ακόμα και με ξύλινες σανίδες που να
συγκρατούν τα πεζούλια με το χώμα. Μπορείς να φτιάξεις και χορτάρινο θέατρο,
όπου οι θεατές θα κάθονται σταυροπόδι, ή θα φέρουν το σκαμνάκι τους…
Τα περισσότερα αρχαία θέατρα ήταν
χωμάτινα ή με ξύλο, ή απλές πέτρες. Αλλά με το πέρασμα του χρόνου άντεξαν
ως σήμερα μόνο τα ‘βαριά’ μαρμάρινα.
7. --- Το θέατρο έχει
κάτι το μαγικό, είναι κανονική λευκή μαγεία. Και μόνο η λέξη, και
μόνο να το σκεφτείς, και μόνο να το δείς σε φωτογραφία.
Οι ‘τζιχαντιστές’ της κάθε εποχής,
δυτικοί ή ανατολικοί, όταν ήρθαν στην Ελλάδα, τρελαμένοι από τη ζήλεια,
κατάστρεψαν εκτός από τα αγάλματα,
και τα αρχαία θέατρα..., όσο μπόρεσαν…
8. ---Το θέατρο δεν
είναι για να παίζεις θέατρο, δηλ. θεατρική παράσταση. Κυρίως είναι για
μουσική, για χορό, διδασκαλίες, ομιλίες. Δευτερευόντως είναι για
δικαστήριο και βουλευτήριο, κοινοβούλιο. Και τριτευόντως για θεατρικές
παραστάσεις, με σκηνικά, ηθοποιούς, κλπ.
9.
--Στο θέατρο μπορούμε να δούμε και σινεμά!!
Το θεατρικό σινεμά είναι μια καινοτομία με
πολύ μέλλον. Το ότι δεν θα κάθονται κατά σειρά, αλλά κυκλικά, αυτό και
μόνο κάνει ομορφότερη την ταινία, και ‘τρισδιάστατη’ .
10. -Το θέατρο γεννήθηκε
στην αρχαία Ελλάδα από τις παρέες!
Όπως καθόμαστε σε μια παρέα κυκλικά, φάτσα με φάτσα, έτσι ακριβώς
όταν μεγαλώνει η παρέα, κάθονται και σε δεύτερη σειρά, αλλά λίγο πιο ψηλά για
να κοιτάγονται όλοι. Τόσο απλά.
Φαίνεται παράξενο πώς άλλοι λαοί δεν
σκέφτηκαν να κάνουν αυτή την τόσο, μα τόσο απλή εφεύρεση. Το ίδιο παράξενο, που
οι νεοέλληνες δεν φτιάχνουν σήμερα ανοιχτά θέατρα.
11. --- Το θέατρο είναι η
βάση της αρχαίας ελληνικής Φιλοσοφίας και Θρησκείας. Δίνει ελευθερία,
δέος, σεβασμό, και έναν μικρό ερωτισμό. Σε αντίθεση με την εβραϊκή
‘χριστιανική’ θρησκεία, όπου στις εκκλησίες κάθεσαι σαν στρατιωτάκι, όρθιος ,
αμίλητος, σκυφτός, και βλέπεις μόνο πλάτες. Οι μουσουλμάνοι είναι ακόμα
χειρότεροι, είναι σκυφτοί μπρούμυτα στο πάτωμα, αν τους δεις από ψηλά,
βλέπεις μόνο τα οπίσθιά τους!!!
12. --Το θέατρο χαρίζει
υγεία: διανοητική, ψυχική και σωματική! Όταν βρίσκεσαι
θεατρικά με άλλους, ο νους λειτουργεί πιο καθαρά, τα αγαθά συναισθήματα
αναπτύσσονται , και το σώμα παίρνει δύναμη. Δεν σε πονά η μέση, κι ας καθίσεις
μία ώρα χωρίς να ακουμπάς την πλάτη σου.
Το θέατρο φέρνει καλή
ενέργεια, γιατί δεν βλέπεις την πλάτη κανενός, και όλοι βλέπονται μεταξύ τους,
ελαφρώς πλάγια. Και ο λόγος που αυξάνει τον ερωτισμό, είναι απλός: επειδή είναι
ανακατωμένοι άντρες και γυναίκες.
13. ---Όλοι μπερδεύουν
το ‘αμφιθέατρο’ με το ‘θέατρο’. Αλλά είναι πολύ διαφορετικά.
Αμφιθέατρο είναι το Κολοσσιαίο της Ρώμης, και τα αθλητικά στάδια, που είναι
γύρω-γύρω κλειστά. Το αμφιθέατρο έχει άλλη αίσθηση, δεν έχει ελευθερία, δεν
μπορείς να φύγεις, δεν μπορεί να φύγει η ενέργεια.
Το θέατρο είναι ένα η μ ι κ ύ κ λ ι ο
, λίγο λιγότερο ή λίγο περισσότερο από μισό κύκλο. Μερικά έχουν στην άλλη
πλευρά του κύκλου την σκηνή, αλλά πάντα υπάρχουν 2 διέξοδοι για να
εκτονώνεται η ενέργεια...
14. --- Τα μικρά θέατρα
είναι τα καλύτερα, το πολύ έως 300-500 θεατές. Το μεγαλύτερο
θέατρο, δεν είναι και καλύτερο. Δεν είναι θέμα συναγωνισμού. Το Θέατρο της
Επιδαύρου είναι μεν εντυπωσιακό, αλλά δεν είναι λειτουργικό, ούτε τώρα
που πάνε χιλιάδες αυτοκίνητα για μια παράσταση, ούτε και στην αρχαιότητα ήταν
λειτουργικό.
15. – Τα θέατρα πρέπει να είναι εντός πόλης, για να πηγαίνουμε με τα πόδια. Δεν
χρειάζεται πάρκιγκ, δεν πάμε στο θέατρο με το αυτοκίνητο, είναι ασέβεια.
Μόνο άτομα με ειδικές ανάγκες .
16. – Τα μισά νεοελληνικά τσιμεντοθέατρα έχουν ένα λάθος: τα σκαλιά βγαίνουν ‘έξω’ από το κάθισμα, σαν το πλατύσκαλο ενός σπιτιού.
Όμως σε όλα τα αρχαία θέατρα δεν προεξέχει, αλλά είναι εσωτερικό, για να μη
σκοντάφτουν.
17. ---
Τα θέατρα όταν είναι μικρά, 300-500, δεν
χρειάζονται σκαλιά . Όταν ανεβοκατεβαίνει ο θεατής, κόβει τη θέα
στους καθιστούς, και μέχρι να κάτσει σε μια κενή θέση, παραμερίζουν πολλοί
καθήμενοι. Η λύση είναι να
υπάρχουν 2-3 κερκίδες, με τέσσερις σειρές καθισμάτων η κάθεμιά, και
ανάμεσά τους ένας μικρός διάδρομος. Αν καθίσεις στην 1η η
4η
σειρά, δεν ενοχλείς κανέναν, πας απ το διάδρομο. Αν καθίσεις στην 2η ή
3η,
ίσως σηκώσεις έναν.
18. – Το μέρος που
βάζει τα πόδια του ο θεατής, πρέπει να είναι χαμηλότερο 5-10-15 πόντους από την
θέση του μπροστινού του, διότι μειώνεται έτσι το ύψος κάθε καθίσματος, και το
ολικό θέατρο γίνεται πιο ‘ζεστό’. Αρκούν 30 πόντοι διαφοράς, ώστε ο επάνω να
βλέπει τη σκηνή ανάμεσα από τα κεφάλια των δύο μπροστινών του.
19. ---Δεν υπάρχει κανόνας για την κλίση που πρέπει να έχει ένα θέατρο. Το
αρχαίο στάδιο της Ολυμπίας έχει 10 μοίρες κλίση, το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο 15, η
Ελληνική Βουλή λίγο παραπάνω. Παρατηρούμε πως όσο είμαστε στη φύση, ή όσο
μεγάλο είναι το θέατρο, τόσο μικρή είναι η κλίση. Τα κλειστά θέατρα έχουν μέχρι και 40, 45
μοίρες. Είναι και θέμα γούστου.
20. ---Τα θέατρα φτιάχνονται
αργά-αργά, και χαλαρά. Δηλαδή βρίσκεις μια μικρή πλαγιά, ή την
κατασκευάζεις, και φτιάχνεις πρώτα την πρώτη αράδα, το πρώτο ημικύκλιο, μετά
υπολογίζεις πόσο θέλεις να απέχει η δεύτερη σειρά, βάζεις χώμα, το πατάς με
κύλινδρο, βάζεις τα μάρμαρα. Και μετά την τρίτη, τέταρτη σειρά, κλπ.
Δυστυχώς όσοι φτιάχνουν τσιμεντοθέατρα, τα κάνουν γρήγορα, και γίνονται
άχαρα.
21. --- Μπορείς να φτιάξεις θέατρο
με υπόστρωμα μπάζα (ή και συμπιεσμένα σκουπίδια). Αυτή είναι η λύση για
την Αθήνα, και άλλες μεγαλουπόλεις: να γκρεμίσουν σε κάθε συνοικία 5-10
πολυκατοικίες, και με τα μπάζα αυτά να φτιάξουν θέατρα.
22. –
Η γραμμή του πρώτου καθίσματος με το δεύτερο, τρίτο, κλπ, δεν πρέπει να είναι ευθεία , όπως πολλοί
νομίζουν, αλλά ελαφρώς καμπυλωτή.
Δηλαδή η
δεύτερη και τρίτη σειρά, δεν χρειάζεται να είναι πολύ ψηλότερη από την
πρώτη, αφού κοιτούν τον χορό κοιτώντας ψηλά. Ενώ όσο ανεβαίνουν οι κερκίδες,
τόσο να είναι ψηλότερη, έναν ή 2 πόντους, αφού κοιτάνε χαμηλά.
23. ---Τα καθίσματα
δεν χρειάζεται να είναι όλα ομοιόμορφα, και ομοιόχρωμα. Ένα πολυφωνικό
‘μοντέρνο’ θέατρο μπορεί να έχει μία αράδα μάρμαρο, μία πέτρα, άλλες ξύλινες.
Ή
μάρμαρα διαφορετικού χρώματος, σαν το ουράνιο τόξο!!!
Και
πρέπει να υπάρχουν και καθίσματα για ψηλούς και για κοντούς, να υπάρχει μια
μικρή ανομοιομορφία γενικώς…
24. --- Τα θέατρα, ειδικά τα μικρά, δεν θέλουν μεγάφωνα, ούτε μικρόφωνα. Όλα τα
μικρά θέατρα έχουν ακουστική. Όταν υπάρχει ησυχία, η φωνή και τα μουσικά όργανα
ακούγονται καθαρά σε μια απόσταση 10 - 20 μέτρα, εκεί όπου κάθονται δίπλα-δίπλα
100-200 άνθρωποι . Αλλά υπάρχει και ένας άλλος λόγος. Η θερμοκρασία των
σωμάτων, δημιουργεί ένα μικρό ‘αεράκι’ , που πάει τον ήχο στα ψηλά καθίσματα…
25. ---Το θέατρο είναι
κυρίως για την ημέρα, νωρίς το πρωί, ή 1-2 ώρες πριν νυχτώσει. Και όταν
έχει φεγγαράδα. Κανονικά, ένα θέατρο δεν
θέλει ηλεκτρισμό! Είναι λάθος που όλοι βγαίνουμε να
διασκεδάσουμε την νύχτα. Αν μας έβλεπαν οι αρχαίοι θα μας πέρναγαν για
κομπλεξικούς..
26. ---Το θέατρο είναι
για όλους!. Ο καθένας μπορεί να καθίσει, να χορέψει, να τραγουδήσει, να
παίξει μουσικό όργανο, να παίζει ένα ρόλο ηθοποιού, ή και να φτιάξει έναν μύθο,
ένα σενάριο, -έστω απλό-, για ένα θεατρικό έργο. Το θέατρο είναι πολύ
φιλελεύθερο, αλλά και πολύ κοινωνικό-κοινοτικό-‘κομμουνιστικό’, επίσης.
27. --- Τα πρώτα
καθίσματα δεν είναι τα καλύτερα για να κάτσεις. Δεν μπορείς να σηκωθείς,
σε βλέπουν όλοι.
Τα καλύτερα είναι πιο πάνω, στην
μέση του θεάτρου, και προς τα πλάγια , ‘παράθυρο’, ώστε να μπορείς να
σηκωθείς να περπατήσεις, να καπνίσεις, να κατουρήσεις, χωρίς να σηκώσεις
κανέναν . Ακόμα και η γαλαρία, τα πάνω- πάνω, που αρέσουν στους
πιτσιρικάδες, είναι καλύτερα από τα πρώτα.
28. ---Για να πας στο θέατρο, δεν είναι ανάγκη να
πάς όταν έχει εκδήλωση. Μπορείς να πας
απλώς και για να καθίσεις μόνος σου, χωρίς να κάνεις τίποτα. Κατά
ένα θαυμαστό τρόπο, ηρεμείς, σαν να κάπνισες ένα ελαφρύ τσιγαράκι.
29. ---Το θέατρο δεν είναι ανάγκη να
βρίσκεται σε σημείο με θέα. Το αντίθετο, για να μην αποσπάται η προσοχή εκτός
θεάτρου. Το θέατρο έχει θέα από μόνο του,
εσωτερική.
30. --- Το ανοιχτό θέατρο έχει την ικανότητα
να ‘ελληνοποιεί’ τον οποιονδήποτε. Αν φτιαχτούν παντού στην Ελλάδα
χιλιάδες μικρά ανοιχτά θέατρα,
αυτό θα μεταδοθεί και σε άλλους λαούς. Μαζί μ’ αυτό θα μεταδοθεί σε όλον
τον κόσμο, η δημοκρατία, η ελευθερία, η ισότητα.
31. --- Αλλά έχει και άλλες μαγικές ικανότητες : μας
βγάζει στη φύση, έξω από την κλεισούρα των σπιτιών, και μακριά από την οθόνη
της τηλεόρασης ή του τάμπλετ…
Το θέατρο, τελικά, είναι πανάκεια !!!!!! -
antoniosantonopouloskyparissia.blogspot.gr
Σημειώσεις:
--Πολλοί μπερδεύουν το ‘κοίλο’ με το ‘κυρτό’,
επειδή όταν λέμε ‘κοιλιά’, εννοούμε την έξω καμπύλη της κοιλιάς. Όμως ‘κοίλο’ είναι
το εσωτερικό , κυρτό=’γυρτό’ είναι το απέξω.
--Ένας ακόμα λόγος για να μη βάλουμε
ηλεκτρισμό στο θέατρο, είναι ότι θα
ζητούσε πολεοδομική άδεια η ΔΕΗ. Μπορούμε όμως να βάλουμε λαμπίτσες από
ηλιοσυλλέκτες.
--Στο θεατρικό σινεμά, οι θεατές προφανώς
δεν θα κάθονται στα άκρες , αλλά προς το κέντρο.
--Η Βασίλισσα της Αγγλίας έχει για
‘μόστρα’ ένα ιδιωτικό θέατρο, δίπλα ακριβώς από τα ανάκτορά της.
--- Ο πρώτος κύκλος του θεάτρου λέγεται
‘χορός’ ή ‘ορχήστρα’. Επειδή εκεί χόρευαν κυκλικά, και εκεί έπαιζε τη μουσική η
ορχήστρα.
--Η σκηνή του θεάτρου, στα
γαλλικά γράφεται : scene, γιατί μπέρδεψαν το η με το ε. Αλλά
διαβάζεται εντελώς λάθος: σέν !!
------- Με τόσα πολλά που είπαμε για τα
θέατρα, ίσως ο αναγνώστης ένοιωσε ένα παράξενο συναίσθημα..
Το
είπαμε και πάλι: το θέατρο έχει κάτι μαγικό…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου