Γιάννης Ζήβας
Στα πολύ παλιά χρόνια η διάρκεια του Καρναβαλιού ήταν μακρά, δεδομένου ότι άρχιζε από την εορτή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου ( 7 Ιανουαρίου),---- του πρώτου προστάτη του νησιού, τον οποίο διαδέχθηκε αργότερα ο Άγιος Διονύσιος---- και τελείωνε την Καθαρά Δευτέρα. Αργότερα, η πρώτη φάση της πάνδημης αυτής γιορτής σφραγιζόταν από το λεγόμενο Μικρό Καρναβάλι ( Piccolo Carnevale). Εν συνεχεία ελάμβαναν χώρα οι χοροί σε μεγάλες αίθουσες τις λεγόμενες "καβαρκίνες", όπου χορεύονταν ως επί το πλείστον γαλλικοί και ιταλικοί χοροί . Είναι πολλές οι ιστορίες ερωτικών ειδυλλείων, σ' αυτούς τους χορούς, λόγω της ανωνυμίας που κατοχύρωνε η μάσκα για την φέρουσα αυτή γυναίκα. Έτσι η μαύρη μάσκα και το μαύρο ντόμινο που ήταν εξέλιξη της βενετσιάνικης μπαούτας που είπαμε πιο πάνω επέτρεπε στον οποιονδήποτε να χορέψει με την μασκαρεμένη γυναίκα. Οι γυναίκες που μετείχαν στους χορούς , ιδιαίτερα εκείνες από την ύπαιθρο της Ζακύνθου έπρεπε να επιστρέφουν στα σπίτια τους ενωρίς το πρωί για να μήν γίνουν αντικείμενο κουτσομπολιού από τις γειτόνισσες.
Στην περίοδο του ζακθυνθινού καρναβαλιού οργανώνονταν με μεγάλη επισημότητα ιππικοί αγώνες με ακόντια που έφεραν την ονομασία "Γκιόστρα" ( Ghiostra), καθώς επίσης και ο Βενετσιάνικος Γάμος, δηλαδή πιστή αναπαράσταση του τρόπου τέλεσης του γάμου στην Βενετία όταν βρισκόταν στην ακμή της.
Κατά την Κυριακή του Ασώτου σφάζονταν χοιρινά ( η λεγόμενη Γουρουνοχαρά), ενώ κατά την Τσικνοπέμπτη όπως και γενικότερα στην χώρα μας τα ψητά είχαν την τιμητική τους. Κατά την Κυριακή των Απόκρεω ελάμβανε χώρα το Piccolo Carnevale (Μικρό Καρναβάλι) οποίο μετείχαν μεταμφιεσμένα τα μικρά παιδιά με ενδυμασίες που ύφαιναν οι μητέρες τους ή οι νόννες τους ( δηλαδή οι γιαγιές τους) , ενώ κατά την Κυριακή της Τυροφάγου , ελάμβανε χώρα η μεγάλη παρέλαση του Καρνάβαλου που επί μεγάλο διάστημα λεγόταν και Μπαμπουράνος, από το όνομα ενός ζακυνθίου που μόνιμα ντυνόταν Καρνάβαλος.
Κατόπιν ακολουθούσε το λεγόμενο Κακόμοιρο Καρναβάλι ( Carnevale Povero) κατά το οποίο ετελείτο η κηδεία της Μάσκας, όπου όλοι πενθούσαν κλαίοντας το τέλος της Αποκριάς. Μετά την Κηδεία της Μάσκας υπήρχε συνήθεια να φτιάχνουν στο σπίτι ρυζόγαλο.
Αυτά ετελούντο πιστά μέχρι και τους σεισμούς του 1953. Μετά την οικονομική και κοινωνική καταστροφή των σεισμών ατόνησαν πολλά έθιμα του ζακυνθινού καρναβαλιού, αλλά παρέμειναν τουλάχιστον οι παρελάσεις των αρμάτων και οι χοροί.
Κατά την περίοδο των καρναβαλικών εκδηλώσεων αξίζει να αναφέρουμε ένα άλλο στοιχείο που δεν απαντάται αλλού. Πρόκειται για τις "Ομιλίες", δηλαδή θεατρικά δρώμενα του δρόμου, με περιεχόμενο ερωτικές ιστορίες συνδυαζόμενες με την σάτιρα του πολιτικών εξελίξεων και γεγονότων. Η πρώτη Ομιλία έλαβε χώρα το έτος 1666 και αναφερόταν στην ζωή και τα καμώματα του ενός εβραίου, ενώ αργότερα κατά τον 18ο αιώνα η σημαντικότερη ήταν ο "Χάσης" του Γουζέλη.
Ο Ντίνος Κονόμος , ένας εξαίρετος λόγιος ζακύνθιος, ήταν εκείνος που έχει καταγράψει με κάθε λεπτομέρεια διαχρονικά τα δρώμενα του Καρναβαλιού στο μυρωδάτο Τζάντε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου