theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018

Τα μαθήματα της Βαϊμάρης


 Πάουλ φον Χίντενμπουργκ, πρόεδρος του Γερμανικού Ράιχ κατάτη διάρκεια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, αιρετά στις 21 Μαρτίου 1933 στο Πότσδαμ της Γερμανίας τον Αδόλφο Χίτλερ, τον οποίο πριν από λίγο καιρό διόρισε στη θέση του καγκελαρίου. Η φωτογραφία από καρτ ποστάλ της εποχής 
 Από την ίδρυση της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, το 1949, και εξής, οι Γερμανοί κοιτάζουν πίσω με ανησυχία την κατάρρευση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, και την άνοδο του ναζισμού. Ομως με πολλές από τις δημοκρατίες του κόσμου υπό πίεση και τον αυταρχισμό σε άνοδο, πρέπει όλοι να προσέξουμε τα μαθήματα αυτής της περιόδου.

1 Καταρχήν, το γεγονός ότι τα οικονομικά σοκ αποτελούν πρόκληση για όλες τις κυβερνήσεις, παντού και πάντα. Η οικονομική ανασφάλεια και η δυσπραγία πείθουν τους πολίτες πως οποιοδήποτε καθεστώς πρέπει να είναι καλύτερο από το σημερινό.
2 Ενα δεύτερο κρίσιμο μάθημα είναι πως σε ακραίες οικονομικά συνθήκες, το αναλογικό εκλογικό σύστημα μπορεί να κάνει την κατάσταση χειρότερη. Οταν η πολιτική σκηνή μιας χώρας είναι κατακερματισμένη, το αναλογικό σύστημα έχει περισσότερες πιθανότητες να της ακροαριστεράς και της ακροδεξιάς που θέλουν να απορρίψουν «το σύστημα», παραδώσει μια ασυνάρτητη εκλογική πλειοψηφία, αποτελούμενη συνήθως από κόμματα αλλά συμφωνούν σε λίγα άλλα πράγματα.
3 Το τρίτο μάθημα,είναι
πως τα δημοψηφίσματα είναι επικίνδυνα, ιδιαίτερα όταν το εκλογικό σώμα έχει μικρή εμπειρία από αυτά. Στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης οι Εθνικοσοσιαλιστές είχαν ουσιαστικά εξαφανιστεί το 1929. Τη χρονιά εκείνη, ωστόσο, το κόμμα κατάφερε να επανέλθει με την εκστρατεία που έκανε στο θυελλώδες δημοψήφισμα για τις μεταπολεμικές αποζημιώσεις.
4 Τέταρτον, η πρόωρη διάλυση ενός Κοινοβουλίου, όταν δεν το απαιτεί ο νόμος, είναι, στην καλύτερη περίπτωση, επικίνδυνη. Ακόμα και μία ψηφοφορία που δημιουργεί τη βάση για νέες εκλογές 1932, οι Ναζί κέρδισαν το μεγαλύτερο ποσοστό της ψήφου (37%) σε ελεύθερες αλλά μπορεί να ερμηνευθεί ως παραδοχή ότι η δημοκρατία έχει αποτύχει. Τον Ιούλιο του αχρείαστες εκλογές.
5 Πέμπτον, τα Συντάγματα δεν προστατεύουν απαραίτητα το σύστημα. Το Σύνταγμα της Βαϊμάρης ήταν σχεδόν τέλειο. Οταν όμως αναπάντεχα γεγονότα ερμηνεύονται ως έκτακτες προστασίας διαβρώνονται γρήγορα. Και οι εχθροί της δημοκρατίας μπορούν να ανάγκες που επιβάλλουν ένα εξωδικαστικό πλαίσιο, οι συνταγματικές δικλίδες υποθάλψουν τέτοια γεγονότα.

6 Αντιστοίχως, ένα έκτο μάθημα είναι πως οι λομπίστες των επιχειρήσεων μπορεί να παίξουν ολέθριο παρασκηνιακό ρόλο υπονομεύοντας τη συμφωνία ανάμεσα σε Κοινοβουλευτικές Ομάδες.
7 Εβδομον, μια πολιτική κουλτούρα στην οποία οι ηγέτες δαιμονοποιούν τους αντιπάλους διαβρώνει τη δημοκρατία. Στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, το μοτίβο αυτό ξεκίνησε πριν γίνουν σημαντική δύναμη οι Ναζί. Το 1922, ο υπουργός Εξωτερικών Βάλτερ Ράτεναου δολοφονήθηκε, αφού πρώτα μπήκε στο στόχαστρο μιας δριμείας, συχνά αντισημιτικής, εκστρατείας μίσους από την εθνικιστική Δεξιά.
8 Το όγδοο μάθημα είναι πως η οικογένεια του προέδρου μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη. Στη Βαϊμάρη, ο γηραιός στρατάρχης Πάουλ φον Χίντενμπουργκ εξελέγη πρόεδρος το 1925 και επανεξελέγη το 1932. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1930, όμως, έπειτα από αρκετά μικρά εγκεφαλικά, υπέφερε από άνοια, και ο αδύναμος και ανίκανος γιος κατέληξε να υπογράφει οποιαδήποτε συμφωνία του παρουσίαζαν.
9 Ενατον, μια «αντισυστημική» ομάδα δεν χρειάζεται ευρεία πλειοψηφία για να ελέγχει την πολιτική σκηνή, ακόμα και σε ένα αναλογικό σύστημα. Το μεγαλύτερο ποσοστό που πήραν ποτέ οι Ναζί ήταν 37%, τον Ιούλιο του 1932· σε άλλες εκλογές που Δυστυχώς, η πτώση αυτή έκανε τα άλλα κόμματα να υποτιμήσουν τους Ναζί.
10 Δέκατο και τελευταίο μάθημα: οι κυβερνώντες μπορεί να επιβιώσουν εξαγοράζοντας τη δυσαρεστημένη μάζα για κάποιο διάστημα, αλλά όχι για πάντα. Την εποχή της Βαϊμάρης, το γερμανικό αγροτικές και βιομηχανικές επιδοτήσεις και έναν μεγάλο δημόσιο τομέα·κράτος παρείχε γενναιόδωρη κοινωνική στέγαση, τοπικές κυβερνητικές υπηρεσίες, χρηματοδοτούσε όμως αυτές τις δαπάνες με χρέος.

Ο Χάρολντ Τζέιμς είναι καθηγητής Ιστορίας και Διεθνών Σχέσεων στο

Πανεπιστήμιο Πρίνστον, συνεργάτης του Center for International Governance

Innovation και συγγραφέας πολλών βιβλίων 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου