theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ.

 



του  Θανάση Γιαλκέτση
Η ΙΔΕΑ τς πατρίδας χει ποστε φθορς π τν κάκιστη χρήση κα τν κατάχρηση πο τς καναν θνικισμς κα φασισμός. φασισμς μιλοσε γι τν πατρίδα, λεγε τι πρέπει ν θυσιάζουμε τ ζωή μας λλ κα ν σκοτώνουμε γι τν πατρίδα κα στ νομα τς πατρίδας ξαπέλυε τος πιθετικούς του πολέμους κα τ πογκρμ το νάντια στος «πάτριδες».
δέα τς πατρίδας παραπέμπει σ να σύνολο ξιν στ ποο πατριώτης ποδίδει να διαίτερα θετικ συμβολικ νόημα. Γι' ατ κα προσφέρεται γι πολιτικ κμετάλλευση π μέρους κείνων πο κατέχουν τν ξουσία. τσι, πατριωτισμς μπορε εκολα ν κφυλιστε κα ν μετατραπε σ πατριδοκαπηλία κα σ θνικισμό. γάπη γι τν πατρίδα πρξε μως κα να σημεο ναφορς το ντιφασισμο, πο ντιτάχθηκε σθεναρ στ φασιστικ θνικισμό. ντίσταση στ φασισμ κα στ ναζισμ ταν μία κορυφαία κφραση πολιτικο πατριωτισμο, πο κατέδειξε τι γάπη γι τν πατρίδα μπορε ν δηγήσει σ μίαν νιδιοτελ, γενναιόδωρη κα μαχητικ στράτευση, σ πράξεις ατοθυσίας κα ρωισμο μ μεγάλη θικοπολιτικ ξία. Στ νομα τς πατρίδας φασιστικς θνικισμς ξαπέλυσε τος πεκτατικος κα κατακτητικούς του πολέμους, προκαλώντας μαζικς νθρωποσφαγς κα γενοκτονίες.

πατριωτισμς το ντιφασισμο ντίθετα δωσε θικ κα πολιτικ περιεχόμενο στν πι διάλλακτη κα ρωικ ντίσταση στν πιτιθέμενο εσβολέα κα στν κατακτητή. πατριωτισμς το ντιφασισμο μπνεόταν π τν δέα τι πατρίδα σημαίνει κοιν λευθερία νς λαο, ποος θέλει ν ζε λεύθερος νάμεσα σ λεύθερους λαούς. νάμεσα σ ατν τν δέα τς πατρίδας κα στν θνικισμό, ποος ναγορεύει σ πρωταρχικ ξία χι τν λευθερία λλ τν θνική, θρησκευτικ πολιτισμικ μοιογένεια νς λαο τ μεγαλεο, τν περοχ κα τν πικράτηση το δικο μας θνους στν ναμέτρηση μ τ λλα θνη, πάρχει μία θικ κα πολιτικ βυσσος.
παράδοση σκέψης πο νέπνευσε τν πατριωτισμ το ντιφασισμο (κείνη πο ρμηνεύει τν γάπη γι τν πατρίδα ς γάπη γι τν κοιν λευθερία) χει τς ρίζες της στν πολιτικ σκέψη το Διαφωτισμο. Στ λμμα Patrie τς Encyclopedie διαβάζουμε μεταξ λλων: «Πατρίδα δν σημαίνει τν τόπο στν ποο γεννηθήκαμε, πως νομίζει μία γοραία ντίληψη, λλ σημαίνει να λεύθερο κράτος (etat libre) το ποίου εμαστε μέλη κα το ποίου ο νόμοι προστατεύουν τς λευθερίες μας κα τν ετυχία μας». Μ ατν τν ννοια, γάπη γι τν πατρίδα δν ντιπαρατίθεται στν γάπη γι τν νθρωπότητα κα στς οκουμενικς ξίες τς λευθερίας, τς σότητας κα τς δικαιοσύνης.
ντίθετα μάλιστα, μπορε ν ποτελε ναν ναγκαο νδιάμεσο σταθμ στν πορεία πο δηγε σ ατς τς οκουμενικς ξίες. Ατ δέα πολιτικο πατριωτισμο, ποία ρμηνεύει τν γάπη γι τν πατρίδα ς φοσίωση στ συνταγματικ συμβόλαιο πο συνδέει τος πολίτες μις πολιτικς κοινότητας, μοιάζει μ τν ννοια το «συνταγματικο πατριωτισμο», πο πρότεινε Χάμπερμας στ τέλη τς δεκαετίας το 1980. θεωρία το συνταγματικο πατριωτισμο, ν κα μφανίζεται συνήθως ς νανέωση τς παραδοσιακς σημασίας το ρου, στν πραγματικότητα πογραμμίζει τν συνέχεια πο ο μεγάλες στικς παναστάσεις ( μερικανικὴ τοῦ 1776 κα γαλλική τοῦ 1789) εχαν προκαλέσει μ τ ριζικ λλαγ τς ννοιας τς πολιτικς κοινότητας. πειτα π ατς τς παναστάσεις, πράγματι, φοσίωση στ μονάρχη στ κράτος θ ντικατασταθε π τν φοσίωση στν πατρίδα. δ ννοια τς πατρίδας ναφέρεται π τ μία μερι στν πολιτισμικ παράδοση κα κληρονομι νς λαο κα π τν λλη στν φοσίωση σ μία πολιτικ διάταξη ποία νομιμοποιεται ς λεύθερη κφραση τς κοινς βούλησης τν πολιτν κα ποβλέπει στν ξυπηρέτηση το γενικο συμφέροντος.
πατρίδα πομένως σημαίνει τόσο τ γενέθλια γ, τ «γ τν πατέρων», δηλαδ τ χώρα μ τν ποία τ τομα ασθάνονται συνδεδεμένα γι λόγους γενεαλογικος πολιτισμικούς, σο κα τν πολιτικ κοινότητα πο συγκροτήθηκε π νθρώπους ο ποοι μοιράζονται συνειδητ μι κοιν κληρονομι (στορίας, γλώσσας κα πολιτισμο) κα μία κοιν μοίρα. Γι τος κλασικούς τῆς πολιτικς σκέψης, πολιτικ ρετ το πατριωτισμο εναι ναγκαία γι τν περάσπιση κα τ διατήρηση μις λεύθερης πολιτείας. Στν παράδοση το πολιτικο πατριωτισμο ( ποία ς πατρίδα ννοε τν κοινή μας λευθερία, μι κοινότητα λεύθερων πολιτν), γάπη γι τν πατρίδα χει να νόημα ντελς διαφορετικ π ατ πο τς δίνει θνικιστικ ρητορική, π τ θαυμασμ δηλαδ γι τν θνικ περοχ κα «καθαρότητα», π τν περάσπιση τς πολιτισμικς μοιογένειας νς θνους νάντια σ κάθε εδους πιμειξία.
ταν μιλάει γι γάπη γι τν πατρίδα πολιτικς πατριωτισμς δν ννοε μίαν ποκλειστικ κα τυφλ πρόσδεση στν κοινότητα καταγωγς μας, λλ ναν λλο τύπο γάπης, καν ν μπνέει τ γενναιόδωρο πάθος πο θε τ τομο ν νδιαφέρεται χι μόνο γι τν οκογένειά του, γι τος συγγενες κα τος φίλους του, λλ γι λους τους συμπολίτες του κόμη κα γι λους κείνους (νεξάρτητα π τν καταγωγή τους) πο εναι θύματα δικιν, διακρίσεων κα καταπίεσης. Μ λλα λόγια, πατριωτισμς μπορε ν εναι μία πολύτιμη γι τ δημοκρατία πολιτικ ρετή, δηλαδ μία δύναμη πο κινητοποιε τος πολίτες, να πάθος πο δίνει στ τομα τ θάρρος κα τν ποφασιστικότητα ν πηρετον τ χώρα τους κα τν κοινή τους λευθερία, παραμερίζοντας κα θυσιάζοντας τ γωιστικ κα διωτικ τους συμφέροντα.

1 σχόλιο:

Να λοιπόν ένα κείμενο που πρέπει να διδάσκεται στα Σχολεία και να αποτελεί Ευαγγέλιο παιδαγωγικής σκέψης για γονείς και παπούδες...
Ο Θανάσης Γιαλτσέκης, από τους λίγους διανοητές που γίνονται κατανοητοί από το ευρύ κοινό με το κείμενό του αυτό, δείχνει το δρόμο πως μπορούμε να προλάβουμε την εκκόλαψη των "αυγών του φιδιού" που ζεσταίνουν στο κόρφο τους οι λογής πατριδοκάπηλοι της σύγχρονης Ελλάδας...
Ας είναι καλά. Εμείς τον ευχαριστούμε

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου