theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024

ΣΤΑΘΗΣ ΠΑΝΟΥ [ Ζωγραφίζοντας το ταξίδι στον άχρονο χρόνο] [1]

       Η ζωγραφική του Στάθη Πάνου συνιστά αδιάλειπτο διάλογο με την λευκή επιφάνεια, μία συνεχή διαδρομή αναζήτησης μορφών και αισθητικών ποιοτήτων. Η φόρμα, ο εικαστικός χώρος, η σύνθεση και, κυρίως, η δυναμική του χρώματος, είναι τα βασικά ζητήματα που καθορίζουν την καλλιτεχνική του δημιουργία, «ποιείνω. 
     Η κρυφή γεωμετρία των έργων του αποκαλύπτει δίπολα, όπως η καμπυλότητα και η ευθυγράμμιση, η στατικότητα και η κίνηση, ο δισδιάστατος ή τρισδιάστατος χώρος. Οι τολμηροί συνδυασμοί των ψυχρών και των θερμών χρωμάτων, ο χρυσός βυζαντινός κάμπος και οι επιφάνειες με όψη οξειδωμένου χρυσού, αλλά και η χρωματική αφαίρεση, στην σχέση της με την φωτοσκίαση και την ροϊκότητα, κατέχουν έναν λειτουργικό ρόλο στην διαμόρφωση των συνθέσεών του.


     Στους πίνακές του η ανθρώπινη μορφή απεικονίζεται σε πρώτο πλάνο, στατική, σε δράση, σε περιδίνηση ή σε πτώση. Εγγράφεται σε διαφορετικό, κάθε φορά, χώρο. Αυτός είναι πότε το φυσικό ή μεταφυσικό και απόκοσμο τοπίο, πότε η αρχιτεκτονική ή η τεχνολογική κατασκευή, πότε το χρωματικό βάθος. Οι αφηγηματικές σκηνές μας μεταφέρουν σε περιβάλλοντα ρεαλιστικά και οικεία και συγχρόνως ανοίκεια και μη ερμηνεύσιμα, Παράλληλα, μαρτυρούν μία βαθιά γνώση της ιστορίας της τέχνης και την διαλεκτική σχέση του καλλιτέχνη με έργα-σταθμούς του παρελθόντος Επαναφέρουν στην μνήμη μας τελετουργικές σκηνές τοιχογραφιών της Πομπηίας. αναγεννησιακές μυθολογικές απεικονίσεις, στη φαντάσματα του Γκόγια, στις μελαγχολικές γυναίκες των Προραφαηλιτών, στον επέκεινα κόσμο του Μπλέικ, στα πορτρέτα τοπία του Ανρί Ρουσώ, στα σώματα-σάρκες του Μπέικον, 
     Ωστόσο, τα έργα του Στάθη Πάνου,[2] με μέτρο πάντα το ανθρώπινο δράμα, προβάλλουν μία μετα-ζωγραφική σκηνοθεσία: οι χρωματικές του προσλαμβάνουσες, από την λεγόμενη μεγάλη ζωγραφική του παρελθόντος, μετουσιώνονται σε πρωτότυπες χρωματικές συνθέσεις, το ανθρώπινο σώμα μεταλλάσσεται σε μία μετα-ανθρώπινη φιγούρα και ο εικαστικός του χώρος συναντά τις μετα-μηχανές της σύγχρονης τεχνολογίας. Μέσω αυτής της ζωγραφικής «συμπύκνωσης» - σύμφωνα με τον φροϋδικό όρο, και με τίτλους ρεαλιστικά παραπλανητικούς, ο Πάνου δημιουργεί ένα ζωγραφικό κολλάζ και μας ταξιδεύει στην αχρονία του χρόνου.
Ευαγγελία Διαμαντοπούλου
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τμήμα Επικοινωνίας και 
ΜΜΕ. ΕΚΠΑ

[1] Είναι αφιερωμενο στους Αγαπητούς Φίλους
 &  Αδελφούς, Αρετή και Δμητράκη Πάνου, που είναι οι γονείς του Στάθη 
[2] κλικ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου