theodoroskollias@gmail.com // 6946520823
Aλήθεια ποιος φταίει για την κατάντια της χώρας μας;

Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

ΤΑΔΕ ΕΦΗ Η ΣΟΦΊΑ ΛΙΛΙΜΠΑΚΗ

  15 Απήχηση αρχαίας τραγωδίας

«Σπάνια μου πέτυχαν τα ζευγαρώματα των τεχνών. Ήταν πάντα για μένα κάτι σαν δυο άλογα ζεμένα στο ίδιο αμάξι που ξαφνικά τραβούν προς αντίθετες κατευθύνσεις».
Αρνητική άποψη του Γιώργου Σεφέρη για την ανάμιξη της ποίησης με τη ζωγραφική.
Αν όμως ο ζωγράφος, όπως ο Τάκης Σιδέρης, εικονογραφεί δικά του ποιήματα το πράγμα αλλάζει. Ο ίδιος ρυθμός ενώνει τις δύο μορφές τέχνης. Από τους στίχους του ο καλλιτέχνης έχει εμπνευστεί τα γκρίζα και μαύρα χρώματα με τα σβησμένα αντικείμενα στον εσωτερικό σκοτεινό χώρο.
Η Κλυταιμνήστρα

Η Κλυταιμνήστρα ουρλιάζει
μέσα στο φλιτζάνι μέσα στα κατακάθια
του πικρού καφέ.
Θάλασσα με τριήρεις
το νερό μέσα στο ποτήρι.

“Η Κλυταιμνήστρα” είναι από τη συλλογή “Τα δυο πρόσωπα του Μεσημεριού”, “Εριφύλη”, Αθήναι 2002.

Ο Τάκης Σιδέρης (γεν. 1929) είναι διακεκριμένος ζωγράφος και έχει εκδώσει έντεκα βιβλία ποιητικά και πεζά. Εικονογράφησε την πρώτη έκδοση “Ρεμπέτικα τραγούδια” (1968) του Ηλία Πετρόπουλου.

16. To Ηράκλειο του Τάκη Σιδέρη
Μετά τη χθεσινή παρουσίαση (20/12) του εικονογραφημένου ποιήματός του "Κλυταιμνήστρα" υπήρξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το ζωγραφικό του έργο. Προσθέτω εδώ δυο πίνακες που απεικονίζουν ενετικά μνημεία της πόλης, σε ασπρόμαυρη αντιγραφή: Την Κρήνη του Μοροζίνι (Λιοντάρια) και τις αποθήκες στο λιμάνι.
Ο ζωγράφος εστιάζει στα δυο μνημεία αλλά η ματιά του αγκαλιάζει όλη σχεδόν την πόλη.
Υπολογίζω ότι φιλοτεχνήθηκαν το 1978.


7. Τα κουρεία
“Κουρείο: ένας τόπος απ' όπου ποτέ δεν βγαίνει κανείς όπως μπήκε.”μ.κουμ.
Ο Ηρόδοτος, κουρέας αντίκρυ στη Γεωργική Υπηρεσία στο Ηράκλειο, με τις γρήγορες λεπτές κινήσεις και την απαλή σχεδόν ψιθυριστή φωνή. Μονολογούσε στ’ αυτί του πελάτη περιγράφοντας συνήθως τη ζωή στο μεσοπολεμικό Ηράκλειο. Είχε διακριθεί και απέκτησε φήμη τεχνίτη στο ψαλίδισμα του μουστακιού.
Για το μουστάκι, που τον καιρό του κορονοϊού έχει πάρει τα πάνω του, την ιστορία και τους τύπους, παραπέμπω στο χαριτωμένο άρθρο του φίλου Νίκου Σαραντάκου (6/2020). Ο Γιάννης Ρίτσος έχει μεγάλη γκάμα με μουστάκια στα ποιήματά του: μικρό, μακρύ, χοντρό, παχύ και λεπτό, νιόφυτο, σα θάμνος, ξανθό, μαύρο, κατάμαυρο και ψαρό, στριφτό, σγουρό και τσιγκελωτό. Από το μουστάκι και το ύψος ήταν αναγνωρίσιμος από μακριά ο Μανόλης Αναγνωστάκης.

Πρόχειρο στρατιωτικό κουρείο το 1950.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου